مشاور پایه یازدهم: اول درسی را که در آن ضعف دارید بخوانید

امتحان نهایی آزمون بزرگ پایه یازدهمی ها است که برای عبور موفقیت آمیز در آن به برنامه ریزی و تلاش نیاز دارند. تعدد درسها و حجم بالای مطالب اهمیت برنامه ریزی در این مقطع را دوچندان می کند. امین طالقانی مشاور پایه یازدهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی در گفتگو با خبرنگار سایت علامه از اهمیت این امتحان و نحوه برنامه ریزی و مطالعه دروس می گوید.

امتحانات نهایی از مهمترین و پرچالش ترین دوران دبیرستان برای دانش آموزان هستند. دانش آموزان برای موفقیت در آن باید چکار کنند؟

سال یازدهم از مهمترین سالهایی است که دانش آموزان تجربه می کنند. زیرا آنها در این سال برای بار اول با یک آزمون بسیار جدی که به صورت هماهنگ در کل کشور انجام می شود روبرو هستند. پس چون این اتفاق، تجربه جدیدی است باید نسبت به این تجربه، رفتاری مناسب نسبت به سالهای گذشته از خودشان نشان بدهند.

هنوز از طرف آموزش وپرورش به طور دقیق اعلام نشده که امسال امتحان نهایی وجود دارد و یا خیر. به هر حال دانش آموز آگاه و دور اندیش باید فکر کند که حتما امسال امتحان نهایی وجود دارد و خودش را برای آن آماده کند. برای همین موضوع بهتر است دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی دروس را به صورت مفهومی یاد بگیرند و فراموش نکنند امتحان نهایی با امتحان های که تا به حال داشتند متفاوت است. بچه ها در این امتحان به سوالاتی پاسخ می دهند که فرد دیگری به غیر از معلم خودشان طراحی کرده است و آزمون در فضای دیگری به غیر از مدرسه خودشان برگزار می شود. پس باید اولویت کتاب باشد و آن را کاملا و به صورت مفهومی یاد بگیرند. این کار هم راهی به جز مستمر خواندن از همین اول سال ندارد تا نگذارند مطالعه  کتاب به شب امتحان بکشد.

دانش آموزان روی چه درسهایی باید بیشتر وقت بگذارند؟ درسهایی که بیشتر علاقه دارند یا درسهایی که ضعیف تر هستند؟

همه درسها. امتحان نهایی و همچنین ضریب کنکور دانش آموزان شامل همه درسهاست. در سالهای گذشه بعضا دروس عمومی تراز بالاتری از دروس تخصصی داشته اند پس از همین موضوع متوجه می شویم که اکثر دانش آموزان کشور در درسهای عمومی بیشتر ضعف دارند و اگر دانش آموزی می خواهد در عرصه رقابت جلو بیفتد باید دروس عمومی را هم کاملا جدی بگیرد. من توصیه می کنم دانش آموزان از الگوی مطالعه هفتگی برخوردار باشند و همه درسها را در این الگو جای دهند. مسئله مهم در مطالعه روزانه این است که دانش آموزان باید در ابتدا درسهایی را مطالعه کنند که علاقه کمتری به آن دارند. یعنی در درجه اول وضعیت خود را در درسهایی که ضعیف تر هستند به وضعیت مناسب برسانند. در حین انجام این کار خیالشان راحت است که در درسهای بعدی، هم علاقه بیشتری دارند و هم آن را بهتر یاد می گیرند.

ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی