مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» افتتاح شد

مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» با رویکرد تخصصی کودک و نوجوان توسط مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی افتتاح شد.

در این مراسم یاسر توفیق حق، مدیر موسسه اندیشه مهر علامه طباطبایی و عضو هیئت موسس و حسین اقبالی نسب، روان درمانگر و مبدع سبک زندگی هوشمند سخنرانی کردند. یاسر توفیق حق مخاطبان مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» را ۲۰۰۰ دانش آموز، اولیاء آنها و کارکنان مدارس علامه طباطبایی دانست. همچنین حسین اقبالی نسب گفت: «من به مجموعه علامه طباطبایی تبریک می گویم که پیشرو تحول علمی و آموزش نوین است و به این نتیجه رسیده که در کنار بعد آموزشی قدرتمند، مرکز مشاوره ای تاسیس بکند و مشکلات روان شناختی را به آن ارجاع بدهد.»

مراسم افتتاحیه مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» دوشنبه شب، ۸ آبان در سالن همایش های مجتمع آبشناسان برگزار شد. حاج حسن توفیق حق، عضو هیئت موسس مجتمع فرهنگی، مدیران، مشاوران و کارکنان مدارس و اعضای انجمن اولیاء و مربیان مدارس متبوعه مجتمع علامه طباطبایی در این مراسم حضور داشتند.

فرصتی کم نظیر برای تحقیق و پژوهش

یاسر توفیق حق اولین سخنران مراسم افتتاحیه بود. او به جامعه هدف مرکز مشاوره هفت و نیم اشاره کرد و گفت: «مخاطب های اصلی مرکز مشاوره روانشناسی هفت و نیم ۲۰۰۰ دانش آموز، اولیاء آنها و مشاوران و همکاران ما در مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی هستند.»

وی آمار و ارقامی از مشکلات و مسائلی که نوجوانان با آن دست به گریبان هستند ارائه و بر لزوم تاسیس چنین مرکزی با رویکرد کودک و نوجوان تاکید کرد. مدیر عامل موسسه اندیشه مهر علامه طباطبایی افزود: « حل این مشکلات نیاز به کار و نیروی تخصصی دارد. ما این بحران ها را جدی گرفته و برای درمان آنها برنامه داریم.»

عضو هیئت موسس مجتمع علامه طباطبایی در ادامه به نقش مشاوران از جنبه های متفاوت پرداخت و گفت: «مشاوران به خاطر ارتباط مستمر با خانواده ها مورد اعتماد آنها هستند. ما می توانیم با تعمیق و گسترش دانش مشاوران به خانواده ها به طور غیر مستقیم یاری برسانیم. نکته مهم دیگر تجربه های دست اولی است که مشاوران از برخورد با مشکلات خانواده ها به دست می آورند و می توانند در اختیار این مرکز قرار بدهند. ما در واقع می خواهیم ارتباط دانش با تجربه را در مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» برقرار کنیم.»

یاسر توفیق حق به یکی دیگر از امتیازات مرکز مشاوره روانشناسی هفت و نیم اشاره کرد. «تعداد زیادی از دانش آموزان ۱۲ سال در مدارس علامه طباطبایی تحصیلی می کنند و این یک فرصت کم نظیر برای تحقیق و پژوهش های طولانی مدت است.»

فرق احساس خوب و حال خوب چیست؟

حسین اقبالی نسب، روان درمانگر و مبدع سبک زندگی هوشمند سخنران بعدی این مراسم بود. او ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بین علامه ای ها، مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی را مجموعه ای ساختارمند و هدف گرا دانست و گفت: «امروز به این مجموعه، کیفیت جدیدی در قالب نگاه تخصصی و روانشناختی به آموزش اضافه شده است که جای خوشحالی دارد.»

وی در ادامه سخنان خود وارد بحث های روان شناسی شد. «احساس، واکنش مغز ما به اتفاقات و رویدادهای لحظه ای است اما حال، واکنش نسبت به برآیند زندگی ما تا به این لحظه است. فقط احساس خوب کافی نیست بلکه ما در حال خود مستقر هستیم و باید بکوشیم حال خود را خوب کنیم.»

چهار نشانه برای شناخت بدحالی

اقبالی نسب چهار نشانه را ذکر کرد که هر شخص در صورت داشتن یکی از این چهار نشانه، از حال بد رنج می برد. «اولین نشانه این است که فکر کنید نمی شود کاری برای بهتر شدن انجام داد. وقتی کسی حالش بد است شرایط روانیش را با حال بد تنظیم می کند. مثلا به دنبال اخبار بد است.»

او ادامه داد: «دوم ترس از یک منبع نامشخص و انتظار برای یک اتفاق بد است در حالی که هیچ نشانه ای از آن وجود ندارد. این نگرانی در کنترل کردن بیش از حد دیگران بروز می کند.»

او سومین و چهارمین نشانه از حال بد را اینگونه توضیح داد: « سومین نشانه، سخت شدن انجام کارهای روتین و روزمره است که قبلا به راحتی انجام می شد. آخرین نشانه هم این است که رفتار مراقبت از خود را به درستی انجام نمی دهید مانند رانندگی پرخطر و یا تغذیه نامناسب و یا اهمیت ندادن به سلامت جسمانی.»

این روان درمانگر یکی از کمبودهای مشاوره سنتی در مدرسه ها را از یاد بردن جنبه درمانی مشاوره دانست و گفت: «مفهوم مشاوره در برخی مدارس فقط با جنبه راهنمایی شناخته می شود و جنبه درمانی آن مورد توجه نیست.»

او در پایان سخنانش اضافه کرد: «من به مجموعه علامه طباطبایی تبریک می گویم که پیشرو تحول علمی و آموزش نوین است و به این نتیجه رسیده که در کنار بعد آموزشی قدرتمند، مرکز مشاوره ای تاسیس بکند و مشکلات روان شناختی را به آن ارجاع بدهد.»

مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» با گرایش تربیتی و تحصیلی، خدمات گوناگونی را به کودکان، نوجوانان و اولیاء آنها ارائه می کند. مشاوره های فردی و گروهی، روان سنجی، توانمندسازی دانش آموزان در مسائل رفتاری و تحصیلی و اختلالات یادگیری، مهارت های اجتماعی و اعتماد به نفس قسمتی از حوزه های تحت پوشش مرکز مشاوره روانشناسی «هفت و نیم» است. 

برای تعیین وقت و مشاوره حضوری و یا تلفنی می توانید از ساعت ۱۰ الی ۱۸  با شماره تلفن  ۲۲۶۷۵۴۲۸ تماس بگیرید.

اخبار پیشنهادی