مدیر واحد نیاوران: بچه ها در این مدرسه استدلال‌گر می شوند

نوآموزان پیش دبستان و دبستان واحد نیاوران در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برنامه های آموزشی و فرهنگی جدیدی از جمله کلاس های لگو، پروژه های دانش آموزی و زنگ های ورزش حرفه ای را پیش رو دارند. «هادی ربیعی» مدیر واحد نیاوران در مورد این برنامه ها و دیگر رویکردهای مدرسه در سال تحصیلی جدید توضیح می دهد.  

آقای ربیعی، چه برنامه های جدیدی برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ دارید؟

مهمترین برنامه ای که امسال به سیستم آموزش اضافه شده کلاس لِگو است. بچه ها از کودکی با لگو آشنا هستند و دوستش دارند. موسسه Lego Education که تنها نماینده لگو در ایران است مسئولیت برگزاری این کلاس ها را دارد. بچه ها در این کلاس با موضوع خلاقیت به صورت حرفه ای و برنامه ریزی شده آشنا می شوند. آن چه که در کلاس لگو اتفاق می افتد، آشنا کردن بچه ها با مفاهیم مکانیک و الکترونیک و فیزیک است که جزو جذاب ترین کلاس های سال تحصیلی است. آنها همچنین با مفاهیم اولیه برنامه نویسی و رباتیک هم آشنا می شوند.

موضوع دیگر پروژه دانش آموزی است. دانش آموزان به صورت تیمی بر اساس سن و توان خود پروژه ای را انتخاب می کنند و در نهایت خروجی را در کلاس ارائه می کنند. موضوعات پروژه از کشاورزی و مهندسی و هوافضا و غیره انتخاب می شود.

زنگ ورزش بچه های پایه های چهارم تا ششم در سالن ورزشی با مربیان حرفه ای برگزار می شود. سه رشته بسکتبال و فوتسال و شطرنج در زنگ های ورزش آموزش داده می شود. زنگ های ورزش با محوریت آمادگی جسمانی و قدرت بدنی انجام می شود. کلاس مهارت های زندگی و فلسفه مانند سال قبل به قوت خود باقی است.

با حضور در کلاس های فلسفه برای کودکان چه تغییری در نگرش بچه ها شکل گرفته است؟

مهمترین تغییری که کلاس های فلسفه به وجود آورده این است که بچه ها استدلال می کنند. وقتی می خواهند کاری را انجام دهند برایش دلیل دارند. آنها انتخاب گر شده اند. انتخاب گر شدن مسئولیت در پی دارند و بچه ها می دانند که بابت انتخابشان باید مسئولیتی را قبول کنند. این تغییر برای ما بسیار ارزشمند است.

در تابستان عملیات عمرانی در ساختمان مدرسه داشتید؟

بله، ما حدود ۲۰۰ متر بنا در یک طبقه به مجموعه اضافه کردیم که سه کاربری دارد. یک سالن چندمنظوره و یک سایت کامپیوتری و یک آزمایشگاه مجهز برای استفاده دانش آموزان واحد نیاوران.

مسابقات فرهنگی، هنری و علمی در سطح منطقه و استان هر سال برگزار می شود؟ شما امسال چه برنامه ای برای این مسابقات دارید؟

ما امسال قصد داریم در مسابقات فرهنگی و علمی و ورزشی به صورت جدی شرکت کنیم. با برنامه ریزی هایی که شده است امیدواریم رتبه های بهتری را در همه زمینه ها کسب کنیم. سال گذشته در زمینه علمی و در مسابقات نجات تخم مرغ و المپیاد ریاضی مقام های برتر را به دست آوردیم.

انتظارات شما به عنوان مدیر مدرسه از اولیا چیست؟

ما از اولیا همراهی و تعامل و کمک از اولیا می خواهیم. مدعی نیستیم که صد در صد کارهایمان را بی نقص انجام می دهیم. از اولیا انتظار داریم با مدرسه تعامل مثبت داشته باشند تا ما اشتباهات را به حداقل برسانیم. از پدرها و مادرها خواهش می کنم نسبت به مدرسه بی تفاوت نباشند.

اخبار پیشنهادی