مدیر دبستان واحد نیاوران: سواد رسانه فرزندانمان را تقویت کنیم

دانش آموزان پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطبایی – واحد نیاوران از امروز ۴ مردادماه در برنامه های آموزشی تابستان شرکت می کنند. این برنامه ها برای دانش آموزان واحد نیاوران که سال گذشته هم در این واحد تحصیل کردند، به صورت مجازی و برای بعضی دانش آموزان که امسال وارد این مدرسه شده اند به صورت حضوری (فرد به فرد) برگزار می شود. «علی اصغر معینی» مدیر واحد نیاوران در گفتگو با سایت علامه طباطبایی برنامه های این مدرسه را در تابستان تشریح کرد. معینی اعتقاد دارد «درک مطلب» یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید دانش آموزان در تابستان آن را بیشتر تمرین کنند. او درباره شرایط جدید آموزش دانش آموزان هم می گوید: « وقتی مجتمع بزرگی مثل علامه طباطبایی را برای تحصیل فرزندانمان انتخاب کرده ایم، نگران نباشیم و اعتماد کنیم.»

دانش آموزان واحد نیاوران، تابستان در چه برنامه های آموزشی و پرورشی شرکت می کنند؟

برنامه کلی واحد نیاوران به مدت ۴ هفته، از چهارم مردادماه آغاز می شود. یک بخش از برنامه ها برای بعضی دانش آموزان جدید مدرسه است که به شرط تقویت سطح علمی شان، ثبت نام شده اند. این دانش آموزان به صورت فرد به فرد به مدرسه می آیند و با حضور آموزگاران به تقویت و ترمیم بخش هایی از مطالب درسی که نیاز به تمرین بیشتری دارند، می پردازند. دانش آموزان سال گذشته واحد نیاوران و دانش آموزان تازه وارد که سطح علمی بالایی دارند هم، در چند برنامه شرکت می کنند. یکی از این برنامه ها، «درک سواد خواندن» است. اعتقاد داریم «درک مطلب»، موضوعی است که دانش آموزان نیاز به تمرین بیشتری در آن دارند و اگر تقویت شود، نتایج مثبتی برای بچه ها در همه دروس خواهد داشت. امسال تابستان، در حوزه فبک  و کتابخوانی هم برنامه هایی داریم.

برنامه هایی که در تابستان برای دانش آموزان در نظر گرفته اید، اهداف آموزشی دارند یا تربیتی؟

آموزش و پرورش همراه با هم هستند. مثلا فبک، کلاسی پرورشی است که در آن آموزش انجام می شود. کتابخوانی هم همینطور.

آقای معینی، اصولا چه لزومی دارد دانش آموزان در تابستان هم آموزش ببینند؟

از زمانی که قرار شد آموزش در دبستان ها بر اساس روش «ارزشیابی توصیفی» انجام شود، به یک نکته کمتر توجه شد. اینکه بعد از «توصیف» باید «توصیه» انجام شود. تابستان در حقیقت بخشی از همان قسمت «توصیه» است. به این معنی که دانش آموز در طول سال تحصیلی مطالبی را یاد گرفته است. اگر ادامه آموزش و پرورش در تابستان اتفاق نیفتد توصیه تکمیل نشده و در نتیجه توصیف ناقص می ماند. در این حالت همه آموزش ها در فاصله سه ماهه دوری از درس و مدرسه از خاطر دانش آموز می رود و ارزشیابی توصیفی به اهدافش نخواهد رسید. یکی از دغدغه های ما همین است که بتوانیم توصیف سال تحصیلی را با توصیه تابستان به هم وصل کنیم.

برنامه هایتان در تابستان و سال تحصیلی، با وجود فضای آموزش آنلاین قابل اجرا است؟

من فکر می کنم فضای آموزش آنلاین برای مدرسه و خانواده ها بسیار سودمند خواهد بود اگر با آن درست برخورد کنیم. برای اینکار باید سواد رسانه خود و فرزندانمان را تقویت کنیم. از طرفی، بعضی از که اولیاء همواره وظیفه آموزش و پرورش دانش آموزان را به دوش مدرسه انداخته بودند، حالا باید پای کار بیایند و کمک کنند. این اتفاق خوبی است. سرفصل های کلاس فبک و جلسات مشاوره مدرسه در تابستان، بر اساس همین موضوع آموزش مجازی تدوین شده است تا هم بچه ها، هم خانواده ها و هم همکاران مدرسه بیشتر با یان فضا آشنا شوند.

در شرایط جدید آموزشی، چه انتظاری از خانواده ها دارید؟

همانطور که مدرسه و آموزش تغییر کرده است، نگاه خانواده ها به مقوله آموزش هم باید تغییر کند. اولیاء نباید نگران باشد و نگرانی شان را به بچه ها منتقل کنند. جهت و روش آموزش عوض شده است، پس باید به مدرسه اعتماد کرد. وقتی مجتمع بزرگی مثل علامه طباطبایی را برای تحصیل فرزندانمان انتخاب کرده ایم، نگران نباشیم و اعتماد کنیم. البته این حرف، نافی نظارت و کمک اولیا به مدرسه نیست. ما آماده شنیدن همه نظرات اولیا هستیم و از همفکری استقبال می کنیم. من و همکارانم، شنبه تا چهارشنبه،از ساعت ۹ تا ۱۴ پذیرای اولیاء و پاسخگوی تلفن هایشان هستیم. ایمیل شخصی من هم در اختیار همه خانواده ها قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی