سومی های واحد پاسداران: از ارائه کنفرانس تا تشویق دانش آموزان به کتابخوانی

دانش آموزان پایه سوم پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران،برنامه های متنوعی برای یادگیری بهتر مطالب آموزشی دارند. این برنامه ها علاوه بر داشتن جنبه آموزشی، دانش آموز را از کودکی به فردی خلاق، با اعتماد به نفس و آگاه به توانایی های خود تبدیل می کند. «شیما حاجی زاده» یکی از آموزگاران پایه سوم این واحد است. او درباره برنامه های اجرا شده در کلاس سوم می گوید: «برنامه های کلاس سوم جنبه های مختلفی از توانایی های دانش آموزان را در بر می گیرند. در واقع شناخت استعدادها، توانایی ها و جایگاه هر دانش آموز از اهدافی است که برنامه های دانش آموزان پایه سوم آن را دنبال می کند.»

ارائه کنفرانس
ارائه کنفرانس یکی از برنامه های مهم سومی های واحد پاسداران است؛ حاجی زاده می گوید: «شروع طرح ارائه کنفرانس توسط دانش آموزان، در ابتدا به صورت اختیاری بود. هدف از کنفرانس دادن مطالب درسی، علاوه بر یادگیری بهتر، بالا بردن اعتماد به نفس و مهارت سخنوری دانش آموزان است. نکته جالب اعلام آمادگی تمام دانش آموزان برای ارائه کنفرانس بود. بعد از مشخص شدن سر فصل ها، هر دانش آموز با توجه به توانایی های خود برای ارائه کنفرانس مشخص شد.» 
به گفته حاجی زاده، واکنش دیگر دانش آموزان به ارائه کنفرانس هم کلاسی شان خود باعث بالارفتن اعتماد به نفس دیگران می شد: «دانش آموزان بعد از ارائه کنفرانس، با تشویق هم کلاسی های خود مواجه می شدند. این تشویق ها علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس، باعث ایجاد دلگرمی برای بقیه دانش آموزان در ارائه کنفرانس بود.»

گفت و گوی گروهی
از دیگر برنامه های پایه سوم واحد پاسداران، پاسخ دهی گروهی است. حاجی زاده در این باره می گوید: « بعد از هر کلاس دانش آموزان را به گروه های کوچکی تقسیم کرده و درباره موضوعات مختلف صحبت می کنیم. بچه ها اگر سوالی داشته باشند از سر گروه خود می پرسند و با هم به گفت و گو می پردازند. درباره برنامه ریزی های دانش آموزان هم صحبت می کنیم. این کار بیشتر با هدف داشتن ارتباطی هر چند کوچک با دانش آموزان است.»

تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی
به گفته آموزگار پایه سوم، یکی از راه های تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی، خواندن شعر است: «یکی از برنامه های پایه سوم، داشتن مطالعه روزانه توسط دانش آموزان است. آماده کردن یک بیت شعر برای دانش آموزان و خواندن آن بسیار تاثیر مثبتی در علاقه مندی آن ها به کتاب خوانی دارد. سعی من بر این است که معمولا حین تدریس، زمانی را صرف خواندن یک بیت شعر و صحبت درباره شاعر آن کنیم. این صحبت ها بسیار در علاقه مندی دانش آموزان به کتاب خوانی موثر است. همچنین یکی از فعالیت های دانش آموزان، خواندن یک کتاب و ارائه خلاصه ای از آن در کلاس است.»

ورزش و بازی های خانوادگی
ورزش یکی دیگر از برنامه های دانش آموزان سومی است؛ آموزگار سومی ها در این باره می گوید: «از دیگر موضوعاتی که در زنگ تفریح دانش آموزان مطرح می شود، ورزش کردن است. طبق لیست اسامی دانش آموزان، از آن ها می خواهیم که در روزهای پر کار تر، ورزش های مربوط به مچ دست، کمر و گردن را برای هم کلاسی هایشان انجام دهند.» 
بازی های خانوادگی هم از دیگر برنامه های دانش آموزان است؛ حاجی زاده می گوید: «طراحی بازی ها به گونه ای انجام می شود که دانش آموزان با خانواده هایشان انجام دهند. هدف اصلی ما در کلاس سوم، آموزش، کنار خانواده بودن و بازی است.»

اخبار پیشنهادی