مسئول آموزش دبستان علامه طباطبایی- واحد پاسداران:

در ابتدایی آزمون نداریم؛ جشنواره ارزیابی داریم

مسئول آموزش پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطبایی- واحد پاسداران معتقد است هر آموزشی در مقطع ابتدایی، در واقع بسترسازی برای استعدادیابی است: «البته برخی هم معتقدند سوادآموزی در مقطع ابتدایی در اولویت قرار دارد.»

زینب آخوندی، رویکرد آموزشی دبستان واحد پاسداران را، هم سوادآموزی و هم بسترسازی برای استعدادیابی عنوان می کند: «ما در مدرسه، هر دو هدف را بطور مساوی دنبال می کنیم. مبنای کارمان هم آموزش کتاب های درسی است. البته آموزش های تکمیلی هم در حوزه های پژوهشی، زبان انگلیسی، مهارت های زندگی و فبک تدارک دیده ایم.»

وی با اشاره به رویکرد مجتمع برای یکدست سازی رویه های آموزشی در واحدهای ابتدایی تابعه گفت: «بناست منابع دروس فوق برنامه توسط اساتید مجتمع تولید شود. کار را هم از تدوین کاربرگ های پیش دبستانی شروع کرده ایم. برای مهارت های زندگی هم محتوایی در حال تهیه است.»

افزایش ساعت آموزش زبان انگلیسی

به گفته آخوندی، دانش آموزان بر اساس استعدادشان در یکی از رشته های پژوهشی آموزش می بینند: «رشته های پژوهشی برای دانش آموزان دوره اول و دوره دوم دبستان به صورت مجزا تعریف شده است. رشته های رباتیک، نجوم، معماری و علوم پژوهی و هنرهای تجسمی برای پژوهش برنامه ریزی شده است.»

مسئول آموزش دبستان واحد پاسداران درباره آموزش زبان انگلیسی هم گفت: «امسال ساعت آموزش زبان انگلیسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۴ ساعت در هفته رسیده است. دانش آموزان در هر پایه سطح بندی می شوند و زبان انگلیسی در ۵ سطح متفاوت به آنها آموزش داده می شود.»

زینب آخوندی هدف از درس مهارت های زندگی را خودآگاهی، خود کنترلی، دوست یابی و تقویت مهارت گفت و گوی دانش آموزان برشمرد و درباره درس فلسفه برای کودکان هم گفت: «یکی از اهداف درس فبک، عمیق شدن بچه هاست تا از کنار مسائل مختلف، بی تفاوت رد نشوند.» به گفته مسئول آموزش مدرسه، برگزاری کلاس های رایانه و آشنایی با هوش مصنوعی، برنامه نویسی و تولید محتوا، با هدف توانمندسازی دانش آموزان، برنامه دیگر واحد پاسداران در سال تحصیلی است.

  • ارزشیابی دانش آموزان در دبستان علامه طباطبایی- واحد نیاوران چگونه انجام می شود؟«ارزشیابی در مدرسه ما توصیفی و مستمر است. هر هفته هم با معلم ها بصورت جداگانه جلسه می گذاریم تا موارد آموزشی را پیگیری کنیم. معتقدم بچه ها باید به یادگیری فکر کنند نه به امتحان. نباید با واژه آزمون و امتحان به دانش آموزان ابتدایی استرس وارد کرد. بنابراین در مدرسه مان، آزمون نداریم بلکه جشنواره ارزیابی داریم. در حقیقت ارزیابی مان را در قالبی شاد و بصورت جشنواره انجام می دهیم.»

مسئول آموزش دبستان واحد پاسدران ارتباط مستمر با خانواده ها را از دیگر برنامه های واحد آموزش مدرسه در سال جاری عنوان کرد: «اولیا باید بر فعالیت بچه ها نظارت داشته باشند نه اینکه در نحوه آموزش آنها دخالت کنند. مادران باید مهربان اما مقتدر باشند و همراهی درست و علمی با دانش آموزان داشته باشند. بنابراین برای دریافت نظرات خانواده ها و همراهی آنها با سیستم آموزشی مدرسه، مادران می توانند با وقت قبلی، به واحد آموزش مراجعه نمایند.»

 

اخبار پیشنهادی