جلسه مدیر مدرسه با اولیا پایه هشتم

جلسه مجازی «محسن ایرجی» مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان با اولیا پایه هشتم مدرسه، ۲۹ آبان ماه به صورت آنلاین برگزار شد. موضوع این جلسه روند کلی آموزش دانش آموزان پایه هشتم، معرفی برنامه های آموزشی و آزمون های پیشرو، تشریح برنامه های پژوهشی و فرهنگی و توصیه هایی به دانش آموزان و اولیا در آذرماه بود.

اهداف کلی آموزشی دوره اول دبیرستان

ایرجی جلسه را با تشریح اهداف کلی آموزش دانش آموزان در دوره اول دبیرستان آغاز کرد و گفت: «آموزش دانش آموزان دوره اولی در مجتمع علامه طباطبایی، با سه هدف کلی انجام می شود. شاخص ترین هدف در پایه هفتم بازآفرینی و تکمل مهارت های پایه مثل چگونه درست شنیدن، درست نوشتن و درست مشاهده کردن است.در پایه هشتم به بچه ها کمک می کنیم به خودشناسی برسند. رشد تفکر انتزاعی در این پایه رخ می دهد. بنابراین تثبیت آنچه در پایه هفتم آموزش دیده اند و فهمیدن اینکه بچه ها در چه موضوعاتی علاقه، استعداد، توانایی و مهارت دارند، جزو اهداف اصلی پایه هشتم است. این موضوع تا حدی در کتاب های درسی هم در نظر گرفته شده است. در پایه نهم هم استعداد دانش آموزان بسط و توسعه پیدا می کند تا آن ها به هدایت تحصیلی صحیحی برای پایه دهم دست پیدا کنند.»

حداقل ۲ ساعت مطالعه

«دانش آموزان هشتمی حداقل روزی دو ساعت در خانه مطالعه داشته باشند.» این توقع مدیر مدرسه از دانش آموزان در آذرماه است. ایرجی می گوید: «بعضی بچه ها به دلیل آموزش آنلاین در پایه ششم و هفتم، در مهارت های پایه مشکل دارند. بنابراین نظم رفتاری و نظم مطالعه برای ما در پایه هشتم بسیار مهم است. از دانش آموزان توقع داریم حداقل روزی دو ساعت در منزل مطالعه داشته باشند. این دو ساعت باید در بازه های ۴۵ دقیقه مطالعه و ۱۵ دقیقه استراحت باشد.»

هدف از دو ساعت مطالعه چیست؟ به گفته ایرجی زمان مطالعه در خانه با اهداف مختلفی در نظر گرفته شده است: «بچه ها در زمان دو ساعت مطالعه باید یادبگیرند چطور درس بخوانند. برای رسیدن به این هدف باید جزوه نویسی، چرک نویسی در دروسی مثل ریاضی و علوم و نکته برداری در دروس حفظی را در دانش آموزان آموزش دهیم و تقویت کنیم. این ها بخشی از مهارت های پایه است که دانش آموزان باید به طور کامل کسب کرده باشند. از طرفی نباید تکلیف و مطالعه و انواع کلاس های بیرون از مدرسه، تمام وقت دانش آموزان را بگیرد. حتما لازم است که بخشی از زمان دانش آموزان در اختیار خودش باشد.»

آزمون ها؛ هم تشریحی، هم تستی

مدیر واحد آبشناسان در بخش دیگری از این جلسه درباره آزمون ها می گوید: «امتحان میان ترم برای دانش آموزان پایه هشتم به صورت تشریحی برگزار می شود. این کار سه هدف دارد: یکی اینکه ضعف در نوشتن و انتقال اطلاعات روی کاغذ دانش آموزان تقویت خواهد شد. دوم اینکه با توجه به تاثیر معدل در کنکور، آزمون های تشریحی در این پروسه به دانش آموزان کمک خواهد کرد. از طرف دیگر با نوشتن بخشی از آموزش به شکل عمیق تر اتفاق می افتد.»

اخبار پیشنهادی