تقویت توانایی حل مسئله در زنگ هوش

دانش آموزان پیش دبستان و دبستان علامه‌ طباطبایی واحد پاسداران در «زنگ هوش و استعداد تحلیلی»، حل مسئله را به روش های مختلف یاد می گیرند. این زنگ شنبه ها به مدت یک ساعت برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم واحد پاسداران برگزار می شود.

به گفته معاون واحد پاسداران، هدف از زنگ هوش تقویت تحلیل و توانایی حل مسئله دانش آموزان است. «مهدی احدی» درباره جزییات این زنگ می گوید: «براي تقویت هوش و توانايى تحلیل و استدلال دانش آموزان در زمان حل مسئله، زنگ هوش، هر هفته در واحد پاسداران تشکیل می شود. دانش آموزان در این کلاس، تجسم صورت مسئله، تحلیل، فهمیدن و انتخاب راه حل صحیح را تمرین می کنند.»

دانش آموزان در کلاس هوش، چطور با حل سوالات هوششان را تقویت می کنند؟ معاون واحد پاسداران در پاسخ به این سوال می گوید: «در کلاس زنگ هوش، اشکالی هندسی را روی تخته برای دانش آموزان رسم می کنیم. بچه ها باید بین این شکل ها یک ارتباط منطقی پیدا کنند و به وسیله این ارتباط، شکل جدیدی بکشند. در قسمتی دیگر از این کلاس، دانش آموزان تصویر ناقصی را با کمک چند تصویر صحیح در کنار آن، تکیمل می کنند. همه این مراحل توسط فرد برای همکلاسی هایش توضیح داده می شود و بقیه دانش آموزان هم می توانند در حل مسئله با او همفکری کنند.»

 احدی می گوید در زنگ هوش خلاقیت دانش آموزان در حل مسئله هم سنجیده می شود: «در زنگ هوش به میزان توانایی استدلال و خلاقیت دانش آموزان پی می بریم. این نتایج به ما کمک می کند که در جلسات بعدی تمرین های متفاوتی را برای دانش آموزان در نظر بگیریم.»

اخبار پیشنهادی