تحصیل در مدرسه ای شاد

دانش آموزان پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطبایی- واحد پاسداران در کلاس های آنلاین، همراه با بازی و دست ورزی درس هایشان را یاد گرفتند. آن ها در کنار درس، در جشنواره های ورزشی و هنری مختلفی هم شرکت کرده و در مسابقات منطقه ای رتبه های برتر کسب کردند.

«سید جلال الدین سیفی» مدیر دبستان واحد پاسداران درباره اهداف این واحد در سال تحصیلی که گذشت می گوید: «آموزش بر اساس هوش های چندگانه، ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای شرکت در کلاس های آنلاین و آموزش به دانش آموزان در محیطی شاد، از اهداف ما در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. جذب آموزگاران موفق، برگزاری کلاس های آموزشی برای آن ها، ارزیابی نحوه عملکردشان و همچنین آماده کردن ابزار و تجهیزات یادگیری برای آموزگاران و دانش‌آموزان از موضوعاتی بود که ما را در رسیدن به اهداف‌مان کمک کرد.»

به گفته سیفی در سال گذشته دوره های آشنایی با storyline، نوشتن طرح درس، ارزشیابی توصیفی و هوش های چندگانه برای آموزگاران این واحد برگزار شد.

آموزش بر اساس روش های اکتشافی

فعالیت های کلاسی پاسدارانی ها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت بازی محور و با به کارگیری هوش های چندگانه آغاز شد؛ سپس دانش آموزان در مرحله یادگیری قرار گرفتند و با کاوشگری به تشریح مسائل پرداختند.  

به گفته «محیا مداح زاده» معاون آموزشی واحد پاسداران، در فرایند آموزش این واحد، نقش اصلی را دانش آموزان ایفا می کنند: «در سال تحصیلی که گذشت، دانش آموزان با فعالیت و مشارکت در کلاس هایشان، برای کشف راه حل ها، آموختن مفاهیم و قوانین تلاش کردند. پس روحیه کاوشگر آن ها تقویت شد و توانستند تعامل و فعالیت های کلاسی شان را هم بیشتر کنند. تکالیف دانش آموزان هم بر اساس تفاوت های فردی آن ها و به صورت مهارت محور برای آن ها طراحی و اجرا شد.»

آموزش به همراه دست ورزی

دانش آموزان پایه اول دبستان پسرانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به همراه بازی و دست ورزی آموزش دیدند. نمایش انیمیشن، نقاشی، تهیه کادرستی، شرکت در فعالیت های کلاسی و رفع اشکال گروهی از جمله فعالیت آن ها در سال تحصیلی گذشته بود. در پایه دوم هم یادگیری درس ها مخصوصا درس ریاضی و نوشتن املا با بازی همراه بود.

«شکوفه عشاقی» یکی از آموزگاران پایه دوم این واحد است. او درباره نقش بازی در آموزش مطالب درسی به دانش آموزان می گوید: «دانش آموزان در سنین دبستان، مفاهیم درسی را با انجام بازی، بهتر یاد می گیرند. انجام بازی علاوه بر درک بهتر مفاهیم درسی، در رابطه آموزگار و دانش آموز هم تاثیر بسیار مثبتی دارد.»

عشاقی درباره فضای شاد کلاس ها هم می افزاید: «سعی ما همواره بر این بود که با بالا بردن کیفیت محتوا، فضایی شاد را هم در کلاس ها به وجود بیاوریم. در این فضا یادگیری و سنجش عملکرد بچه ها هم در قالب مسابقه و بازی های مختلف انجام شد.»

هر هفته یک نماینده

سومی های پاسدارانی هر هفته یک نماینده داشتند. به گفته «سمیه اسدی» یکی از دبیران پایه سوم این واحد، دانش آموزانی که در طول سال تحصیلی گذشته در فعالیت های کلاسی شرکت می کردند، به عنوان نماینده انتخاب شدند: «یکی از وظایف نماینده کلاس سوم در واحد پاسداران، این بود که تاریخ هر روز را بداند و در مورد مناسبت های ثبت شده در تقویم به هم کلاسی هایش گزارش روزانه بدهد.»

خوش نویسی، روان خوانی، ارائه کلاسی و آشنایی با پرندگان از برنامه های اجرا شده در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای پایه سومی ها بود. به گفته اسدی هدف از اجرای این برنامه ها افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان، تقویت روحیه کار گروهی و ایجاد انگیزه برای مشارکت های کلاسی بود. دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم واحد پاسداران هم امسال با برنامه ویژه «پرسش و پاسخ کلاسی» درس هایشان را دوره کردند. پژوهش و ارائه های کلاسی، پخش کلیپ آموزشی، قصه گویی، اجرای تورهای مجازی و طرح همیار معلم از دیگر برنامه های اجرا شده در واحد پاسداران بود.

ارتباط منظم با اولیا دانش آموزان

کادر اجرایی دبستان پسرانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران، در طول سال تحصیلی به صورت منظم با اولیا دانش آموزان در ارتباط بودند.

«مهدی احدی» معاون این واحد درباره رویکرد واحد پاسداران در تعامل با اولیا می گوید: «اولیا چشم بینایی هستند که به فعالیت های مدرسه نظارت مستقیم دارند. رویکرد اصلی واحد ما، جلب مشارکت همگانی اولیا و در کنار آن، ایجاد بسترهای مختلف برای شکل گیری و تداوم تعامل اولیا با مربیان دبستان است.»

به گفته احدی یکی از مهم ترین بستر های فعالیت اولیا در مدرسه در سال تحصیلی گذشته، انجمن اولیا و مربیان بود: «انجمن اولیا و مربیان واحد ما، کارگروه های مختلفی مانند کارگروه پرورشی، اجتماعی، علمی – فناوری، تربیت بدنی و بهداشت، هنری و فوق برنامه و رفاهی – عمرانی داشت. جلسات انجمن در قالب کارگروه های مختلف تقریبا به صورت ماهانه برگزار شد و همچنین مسائل جاری دبستان، برنامه های پیش رو و تبادل نظرات از فعالیت های انجام شده در این جلسات بود.»

جلسات آنلاین مشاوره، از دیگر برنامه های واحد پاسداران بود که آذر ۱۳۹۹ با موضوع «سرگرمی های جایگزین فرزندان و تقویت مهارت های اجتماعی و رفتاری آن ها در شرایط دوری از مدرسه» برای والدین دانش آموزان در سه جلسه برگزار شد.

برنامه های فرهنگی

شرکت در چالش های درون مدرسه ای با موضوعات مختلف و شرکت در جشنواره های شعر و ادب، جشواره بهارانه، جشنواره قرآنی، نجات تخم مرغ، همساز و … از برنامه های فرهنگی بود که دانش آموزان پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران در آن شرکت کردند.  دانش آموزان پاسدارانی در این جشنواره ها رتبه های برتر کسب کردند.

اخبار پیشنهادی