تحصیل با شوق یادگیری

دانش آموزان پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطبایی – واحد نیاوران، از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در کلاس های آنلاین، هم درس خواندند و هم با هم کلاسی هایشان در فعالیت های گروهی شرکت کردند. مجموعه فعالیت های واحد نیاوران در فضای آنلاین با هدف کشف استعداد و افزایش خلاقیت دانش آموزان در موضوعات مختلف برگزار شد. در سالی که نیاورانی ها آنلاین درس خواندند، موضوعات پرورشی هم اهمیت ویژه ای در برنامه های مدرسه داشت، از کتابخوانی و قصه های شب، تا جام حذفی ستارگان و رادیو نوروزی.

آموزش به همراه پرورش

تقویت شوق یادگیری یکی از مهمترین اهداف واحد نیاوران برای دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بود. این موضوع به ویژه برای دانش آموزان دوره اول دبستان اهمیت ویژه ای داشت. «حدیث غفاری» مشاور پیش دبستان و دبستان واحد نیاوران می گوید: «امسال سعی کردیم از جدید ترین روش های آموزشی برای کلاس های مجازی مدرسه استفاده کنیم. در کنار این آموزش، موضوعات پرورشی هم به طور ویژه در برنامه هایمان بود. ما اعتقاد داریم اگر دانش آموزان را در سال های اولیه تحصیل شان به درس خواندن علاقه مند کنیم و شوق یادگیری را در آن ها به وجود بیاوریم، تا پایان دوره تحصیل این مسیر را با اشتیاق طی می کنند.»

تشویق دانش آموزان پیش دبستانی و پایه اول بر یادگیری مهارت های زندگی از جمله برنامه هایی است که واحد نیاوران برای تقویت شوق یادگیری دانش آموزان برگزار می کند.

کلاس مجازی بیشتر از ۷نفر نداریم!

کلاس های آنلاین نیاورانی در سال تحصیلی که گذشت، در گروه هایی با تعداد کم برگزار شد. «ملیحه یادگاری» مسئول آموزش واحد نیاوران درباره کیفیت کلاس های مجازی در این واحد می گوید: «با هدف بهبود فرایند آموزش، مشارکت دانش آموزان در کلاس و تعامل بیشتر آن ها در پرسش و پاسخ کلاسی، دانش آموزان را برای حضور درکلاس های اصلی، به گروه های کوچک تقسیم کردیم. دانش آموزان باید ضمن آموزش بتوانند با هم کلاسی ها و دبیرشان تعامل برقرار کنند. به همین منظور، هیچ کلاس مجازی بیشتر از ۷ نفر نداریم.»

به گفته یادگاری، آزمایشگاه، سایت، اتاق بازی، سالن ورزش، تخته هوشمند و …  از دیگر امکانات آموزشی در واحد نیاوران است که دانش آموزان می توانند در صورت حضور در مدرسه از آن ها استفاده کنند.

کلاس های تخصصی

برگزاری کلاس های تخصصی، برنامه دیگری بود که نیاورانی ها امسال به صورت اختیاری در آن شرکت کردند. هدف از برگزاری کلاس های تخصصی، رفع اشکال دروس، دوره و مرور، یادگیری بهتر و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود.

ارزشیابی؛ توصیف و توصیه

در سال تحصیلی که گذشت، نیاورانی ها هر ۴۵ روز ارزشیابی شدند. این ارزشیابی ها بر اساس فعالیت دانش آموزان در بخش های آموزشی و فرهنگی انجام شد. کیفیت و نحوه انجام تکالیف، پاسخ به پرسش های کلاسی و مشارکت در فعالیت ها از موارد تاثیرگذار در ارزشیابی دانش آموزان این واحد بود.

به گفته معاون آموزشی واحد نیاوران، دانش آموزان در کارنامه هایشان توصیف می شوند و سپس، با توجه به تفاوت های فردی به آن ها توصیه می شود که چگونه ضعف هایشان را برطرف کنند: «حتی برای دانش آموزانی که نسبت به بقیه از مهارت های بیشتری برخوردار هستند، توصیه هایی وجود دارد تا بتوانند مهارت و خلاقیت شان را تقویت کنند. ما تلاش می کنیم تا هر دانش آموز را متناسب با توانمندی هایش، یک پله بالا تر ببریم.»

مشاوره در واحد نیاوران

مشاوران دبستان واحد نیاوران در طول سال تحصیلی، در جلساتی با دانش آموزان، والدین، دبیران و کادر اجرایی درباره موضوعات مختلفی صحبت کردند. موضوع این جلسات، نحوه برنامه ریزی آموزشی، نکات درسی، ارزشیابی، رسیدگی به مشکلات دانش آموزان، ارائه نکات مشاوره ای به والدین، بررسی مسائل دبیران و دانش آموزان در کلاس و صحبت درباره شیوه های جذاب کلاس های آنلاین بود.

دانش آموزان پشتیبان شخصی دارند

واحد مشاوره دبستان واحد نیاوران بر اساس نتایج ارزشیابی های ۴۵ روزه و با نظر دبیران، برای دانش آموزانی که نیاز دارند، پشتیبان مشخص کرد. پشتیبان، تکالیف دانش آموزان را به آن ها یادآوری کرده و به آن ها در انجام تکالیف کمک می کند. پشتیبانان واحد نیاوران همچنین برای رفع اشکال درس ها با دبیر مربوطه هماهنگ شده و در صورت لزوم برای دانش آموزان جلسات رفع اشکال برگزار می‌کنند.

سرگرمی و مسابقات

دانش آموزان واحد نیاوران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مسابقات و برنامه های فرهنگی منطقه ای و درون مدرسه ای شرکت کردند. برنامه هایی مانند صدتایی شو، هر ماه یک شاعر، کتاب خوانی، قصه های شب، رویش خاطره ها، جام حذفی ستارگان و رادیو نوروزی، از برنامه های اجرا شده در این واحد بود. نیاورانی ها در طول سال تحصیلی در مسابقات آدرنالین، ریاضی و کرونا، شعر و ادب و شطرنج هم شرکت کرده و رتبه های برتر را کسب کردند.

اخبار پیشنهادی