تابستان وقت فراغت است نه وقت بیکاری

مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه‌طباطبایی هر سال برای پر کردن شکافی که در تعطیلات تابستان بین دانش آموز و مدرسه ایجاد می شود، اقدام به برگزاری پایگاه تابستانی می کند. در پایگاه تابستانی به ابعاد مختلف تفریحی، پرورشی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی پرداخته می شود. این برنامه باعث می شود که دانش آموزان به طور کلی از درس و مدرسه فاصله نگیرند و ضمن لذت بردن از برنامه های تفریحی پایگاه تابستانی، آمادگی ذهنی خود را برای درس خواندن حفظ کنند. حجت حضرتی، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان و رسول خداداد بیگی، مربی پرورشی، از اهداف و برنامه های پایگاه تابستانی در این واحد می گویند.

حجت حضرتی درباره برنامه های پایگاه تابستانی می گوید: «پایگاه تابستانی در مدت ۶ هفته از یکشنبه تا چهارشنبه برگزار می شود. از ۴ روز کلاسهای هفتگی یک روز به طور کامل به اردوهای تفریحی و از ۱۲ زنگ باقیمانده دو زنگ به ورزش اختصاص دارد. در پایگاه تابستانی بار تفریحی کلاس ها بیشتر است و استعدادیابی ورزشی هم برگزار می شود.»

یک زنگ اختصاصی برای هر پایه

حضرتی در مورد کلا‌س‌های اختصاصی هر پایه توضیح می دهد: «پایه هفتم کلاسی دارد به نام زنگ کادر. در این زنگ هر هفته یکی از اعضای کادر اجرایی مدرسه در کلاس حاضر می شوند و از برنامه ها و انتظاراتی که از دانش آموزان دارند می گویند. بدین وسیله وقتی سال تحصیلی شروع می شود دانش آموز می داند که مدرسه از او چه می خواهد و سردرگم نیست.»

وی ادامه می دهد: « برای پایه هشتم زنگی تحت عنوان بازی ریاضی دیده شده است. دانش آموزان در این کلاس ظاهرا بازی می کنند اما از طریق بازی ها استراتژی های حل مسئله را یاد می گیرند. علاوه بر این با توجه به قبولی های پرتعداد سال گذشته واحد گلستان کلاس های مشاوره جدی برای پایه نهم برگزار می شود که شامل هدایت تحصیلی و شغلی و دیگر موارد مربوط به انتخاب رشته می شود.»

برنامه ویژه برای زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یکی از درس هایی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واحد گلستان در زنگ‌های زبان هر کلاس بدل به چند کلاس کوچکتر شده و دانش آموزان طبق سطح بندی در کلاس ها شرکت می‌کنند. واحد گلستان در سال جاری با برگزاری کلاس‌های تقویتی برای برخی از دانش آموزان آن‌ها را به سطح دیگر دانش‌آموزان می رساند تا کلاس‌ها به طور استاندارد و همگن برگزار شوند. حضرتی در این باره توضیح می‌دهد: «با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای درس زبان انگلیسی، بعضی دانش‌آموزان باید سطح خود را تغییر بدهند. ما به این دانش آموزان اعلام کرده ایم که روزهای شنبه برای ارتقا سطح زبان مدرسه بیایند.»

اولیا به دنبال چنین برنامه ای هستند

مدیر واحد گلستان اعتقاد دارد که تابستان وقت فراغت است نه وقت بیکاری و دانش آموزان باید از این زمان بهترین استفاده را ببرند. او استقبال اولیا نسبت به برنامه های پایگاه تابستانی را این گونه توصیف می کند: «تجربه سال های گذشته نشان داده که هم دانش‌آموزان و هم اولیا از پایگاه تابستانی استقبال می‌کنند. اگر مدرسه این برنامه ها را اجرا نکند اولیا خودشان به دنبال جایی می‌گردند که این امکانات را داشته باشد. عقیده دارم یکی از ملاک‌های مهم انتخاب مدارس علامه‌طباطبایی از نظر اولیا همین پایگاه تابستانی است چون خیالشان راحت است که فرزندشان در مکان امن تابستان خود را می‌گذراند.»

هر هفته یک اردو تفریحی

رسول خداداد بیگی مربی پرورشی واحد گلستان از جزییات پایگاه تابستانی می گوید. «برنامه‌ریزی‌های پایگاه تابستانی نهایی شده‌است. برنامه ما از ۲۴ تیر شروع می شود و به مدت ۶ هفته ادامه می‌یابد. در پایگاه تابستانی هم کلاس های آموزشی علوم و ریاضی، هم کلاس زبان و فوق برنامه های پژوهش، هم اردو و زنگ ورزش در نظر گرفته شده است. برای هر پایه در هفته یک اردو داریم که عبارتند از کارتینگ ورزشگاه آزادی، پینت بال چیتگر، سورتمه تهران، باغ گیاه شناسی، شهربازی ارم و پیست دوچرخه سواری چیتگر .

وی ادامه می دهد: «برنامه «اردوی دوستی» مخصوص پایه هفتم است که در یکی از اردوگاه های اطراف تهران برگزار می‌شود تا دانش آموزان جدیدالورود با یکدیگر بیشتر آشنا شوند. مربیان رشته های پژوهشی مثل رباتیک و نانو، سرود و تئاتر در تابستان کلاس های استعداد یابی برگزار می‌کنند. در پایگاه تابستانی امسال کلاسی تدارک دیده ایم با عنوان کلبه ادبی. در کلبه ادبی کتاب های ژانرهای مختلف را می خوانیم تا فرهنگ کتابخوانی را در بین دانش آموزان نهادینه کنیم. سال گذشته این کار را به صورت آزمایشی با یک کتاب  انجام دادیم و نتیجه خیلی خوبی گرفتیم.»

اخبار پیشنهادی