به چالش کشیدن دانش آموزان با درس املا

معاونت آموزش پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد تهرانپارس با همکاری دبیران پایه های پنجم و ششم انواع مختلفی از املا را در زنگ های فارسی پیاده می کند.

یکی از انواع این املاها، املای بی نقطه است که در آن متنی بدون نقطه تهیه شده و دانش آموز باید کلمات را نقطه گذاری کند. این روش املایی علاوه بر تقویت و پیشرفت در درس املا به تقویت حافظه ی دیداری و دایره لغات و شناخت کلمات کمک می کند.

یکی دیگر از روش های املا، املای گروهی است که برای دانش آموزان پایه پنجم طراحی شده است. هرکدام از دانش آموزان از درس های مشخص شده کلمه های دارای ارزش املایی را پیدا کرده و با همکاری هم متن املایی بصورت گروهی نوشته و سپس از روی آن متن املا می نویسند.

روش دیگری که برای ششمی ها انجام می گیرد، املا به روش به یاد سپاری است. در این روش معلم در کلاس متنی را می خواند، پس از آن دانش آموزان کلمه هایی که از آن متن به یاد دارند را می نویسند. این نوع املا حافظه شنیداری دانش آموز را تقویت می کند.

در این روش ها هدف صرفا حفظ کردن نحوه نوشتن کلمات نیست بلکه دیگر حواس دانش آموزان را نیز درگیر می کند و بدین ترتیب درس املا کارایی بیشتری آنها پیدا می کند.

اخبار پیشنهادی