برنامه های آموزشی پاسدارانی ها در دوماه اول سال تحصیلی چه بود؟

برنامه های آموزشی دانش آموزان پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی _ واحد پاسداران، با شروع سال تحصیلی جدید در جلسات شورای آموزشی مدرسه تدوین می شود. یکی از این برنامه ها با عنوان چله های آموزشی، برای دانش آموزان و اولیا آنها در نظر گرفته شده است.

«محیا مداح زاده» معاون آموزشی پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران درباره جلسه چله های آموزشی می گوید: «در چله های آموزشی هر ۴۰ روز یک بار جلسه ای با اولیا برگزار می کنیم. در این جلسات معلم هر کلاس درباره روند آموزشی دانش آموزان و نمرات و برنامه های درسی آن ها با خانواده ها صحبت می کند. برگزاری چله های آموزشی به ارزشیابی آموزشی دانش آموزان و روند یادگیری آنها کمک می کند. این برنامه ها به ویژه بعد از شروع آموزش حضوری دانش آموزان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.»

مداح زاده اعتقاد دارد آموزش مجازی در دوسال گذشته، چالش‌های زیادی به همراه داشته است. پس می‌توان از این بحران به عنوان فرصتی برای تقویت یادگیری بنیادی دانش آموزان استفاده کرد: «سیستم آموزشی دبستان واحد پاسداران، در تلاش است به دانش‌آموزان کمک کند تا آموخته‌هایی را که از شروع دوران آموزش مجازی تا به امروز از دست داده‌اند، بازیابی کند. دانش آموزان باید بر توانایی های اصلی برای کسب مهارت‌های پیشرفته‌تر، مانند کاربرد دانش، حل‌مسئله و تفکر انتقادی تسلط پیدا کنند.»

تغییربرنامه های آموزشی

برنامه های پاسدارانی ها در روزهای آموزش حضوری، تغییرات فراوانی نسبت به دو سال قبل داشته است. مداح زاده درباره تغییر برنامه های  آموزشی می گویند: «پرداختن به بحران یادگیری و بازیابی یادگیری در دوران آموزش‌های مجازی، مستلزم تغییر برنامه‌ است؛ از بهبود کیفیت آموزش به بهبود یادگیری. در واحد پاسداران، برای تحقق این اهداف برگزاری جلسه های هم‌اندیشی با آموزگاران و کارگاه‌های دانش‌افزایی نیز برنامه ریزی شده است.»

جلسه‌های معارفه

به گفته مداح زاده، هماهنگی فعالیت های مدرسه با اولیا در بهبود کیفتی آموزش دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد: «رشد و پیشرفت دانش‌آموزان باید در هر دو نهاد آموزشی خانه و مدرسه انجام و کنترل شود. اولین گام برای دست‌یابی به این امر، ایجاد زمینه شناخت و تعامل مناسب آموزگاران با اولیا است. در جلسات معارفه ای که از ابتدای سال تحصیلی در مدرسه برگزار می شود، علاوه بر معرفی آموزگار، آشنايي با روش تدريس و اهداف آموزشي شان، برنامه‌ی سالانه‌ دبستان، و نظام ارزشیابی برای اولیا تشریح می‌شود.»

چله های آموزشی

اولیا دانش آموزان واحد پاسداران در چله های آموزشی گزارش پیشرفت تحصیلی فرزندشان را دریافت می کنند. معاون آموزشی واحد پاسداران درباره گزارش های پیشرفت تحصیلی می گوید: «نظارت دقیق بر فرآیند یاددهی و یادگیری، بررسی پیشرفت‌ها و در نظر داشتن روش‌های مختلف ارزشیابی از دیگر برنامه های آموزشی واحد پاسداران است که نتایج آن در قالب گزارش پیشرفت تحصیلی ارائه می‌شود. دومین جلسه‌ تعامل اولیا برای ارائه‌ گزارش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پس از اولین چله آموزشی در نیمه‌ آبان‌ماه برگزار شد. در این جلسه مواردی مانند اینکه دانش آموزان چه تغییراتی داشتند، الان روی چه پله ای ایستادند و گام بعدی آنها برای موفقیت چیست، در قالب گزارش به اولیا ارائه خواهد شد.»

 

اخبار پیشنهادی