بالا بردن بهره وری مطالعه؛ موضوع مشاوره های یازدهمی های واحد شریعتی

دانش آموزان پایه یازدهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی در جلسات مشاوره آموزشی شرکت می کنند. «جاوید شهریاری» مشاور یازدهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد شریعتی با ذکر این نکته که مطالعه موثر موضوعی است که شاید رسیدن و بالا بردن درصد آن یکی از مهم ترین موضوعات مشاورین تحصیلی است، درباره جلسات دوره ای مشاوره آموزشی با گروه تجربی واحد شریعتی می گوید: «بهره وری پایین مطالعه به کم خواندن درس ربطی ندارد؛ بلکه بعضا مشکل این است که دانش آموز با وجود ساعت بالای مطالعه، همچنان بهره وری پایینی دارد و نتیجه نمی گیرد. مطالعه با بره وری بالا نکاتی دارد که در جلسات مشاوره با دانش آموزان به این نکات می پردازیم.»

بخشی از پروژه افزایش بهره وری ساعت مطالعه مربوط به حل تکالیف دانش آموزان است؛ مشاور گروه تجربی یازدهمی ها می گوید: «در افزایش بهره وری مطالعه دانش آموزان یکی از نکات مهم، دید آن ها نسبت به حل تکلیف است. معمولا دانش آموزانی که از مقطع متوسطه دوره اول به دوره دوم می آیند با این مشکل مواجه می شوند. این دانش آموزان به دلیل نگاه رفع تکلیفی که دارند در دوره دوم که سرعت تدریس درس ها بالا است و بعضا دبیر چند ماه بعد به دوره درس ها می رسد، باعث مشکل جدی برای دانش آموزان می شود. ما در مشاوره های با دانش آموزان درباره اهمیت حل تکلیف به عنوان بخشی از مطالعه و مطالعه عمیق درس ها صحبت می کنیم.»

به گفته شهریاری از دیگر عواملی که بهره وری ساعت مطالعه را بالا می برد دفتر نکات است: «یازدهمی ها همچنین دفتری به اسم دفتر نکات دارند که در جلسات مشاوره یا بعضا روزانه این دفتر ها را مورد بررسی قرار می دهیم؛ نکته مهمی که درباره این نوع از دفتر ها وجود دارد این است که دانش آموز باید یاد بگیرد و بعد با ادبیات خودش نکته را در آن بنویسد. این موضوع باعث می شود دانش آموز نکات درس را بهتر یاد بگیرد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند.»

اخبار پیشنهادی