ارزشیابی دانش آموزان دبستان چه نتایجی دارد؟

انواع ارزشیابی دانش آموزان دبستان و نتایج آن، موضوعی است که همواره مورد توجه معلمان و والدین قرار می گیرد. بسیاری از آنها ارزشیابی توصیفی را روش بهتری می دانند و در مقابل عده ای دیگر اعتقاد دارند ارزشیابی نمره ای نتایج مناسب تری در جهت آموزش دانش آموزان به همراه دارد.

مهدی احدی معاون آموزشی پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران اعتقاد دارد بهترین نوع ارزیابی از رابطه مستمر و مفید دانش آموز و معلم به وجود می آید.

او ابتدا درباره ارزیابی در آموزش ابتدایی می گوید: «در آموزش ابتدایی، ارزشیابی از فعالیت‌های آموزشی و پرورشی صورت می گیرد و از وظایف معلمان است. این کار برای  کارآیی و اثر بخشی و مشارکت فعال دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری انجام می شود.»

ارزیابی روحیه تلاش را افزایش می دهد

احدی اهداف ارزشیابی دانش آموزان پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران را اینگونه بیان می کند: «اصلی ترین علت ارزیابی دانش آموزان دبستان، سنجش مستمر پیشرفت تحصیلی و تربیتی آنها است. یعنی به صورت دائمی کیفیت درسی و تربیتی بچه ها مشخص باشد. این کار دو فایده مهم دارد. یکی اینکه دانش آموزان از میزان پیشرفت تحصیلی خودشان مطلع می شوند و دیگر اینکه خانواده ها در جریان وضعیت تحصیلی فرزندشان قرار می گیرند.»

معاون آموزشی واحد پاسداران به فایده های دیگر ارزیابی دانش آموزان نیز اشاره می کند: «پرورش استعدادها و روحیه تلاش، ابتکار و رقابت‌های سالم در دانش آموزان از فواید ارزیابی بچه ها است. همچنین با ارزیابی علمی و تربیتی مطمئن می شویم که فرد شرایط لازم برای ارتقای تحصیلی را دارد. با این کار استعداد و علائق دانش آموزان هم مشخص خواهد شد.»

انواع ارزیابی به نوع اهداف آموزشی بستگی دارد

مهدی احدی ارزیابی دانش آموزان در پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران را در ۴ دسته طبقه بندی می کند: «ارزشیابی های ما آغازین، تکوینی، تشخیصی و پایانی هستند که هر کدام کارکردهای خاص خودشان را دارند و در مقاطع مختلف سال تحصیلی به کار می روند.»

معاون آموزشی پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران می گوید بهترین نوع ارزیابی از رابطه مستمر و مفید دانش آموز و معلم به وجود می آید: «به نظر من بهترین ارزشیابی آن است که سنجیده، مستمر و حاصل بازخوردهای بین معلم و دانش آموزان باشد. به همین دلیل ارزیابی به نوع اهداف آموزشی معلم بستگی دارد. ما در دبستان علامه طباطبایی واحد پاسداران سعی می کنیم انواع ارزیابی ها را بر اساس رشد فکری و تربیتی دانش آموزان به کار ببریم.»

اخبار پیشنهادی