اختلال در برخی کلاس ها ناشی از اینترنت سراسری است

*کلاس های علامه ای ها به زودی در نرم افزاری بومی تشکیل می شود

 

اختلال سراسری که امروز ۹ مهرماه در سرورهای جهانی نرم افزار ادوبی کانکت(Adobe connect) رخ داد، ورود دانش آموزان مدارس علامه طباطبایی به کلاس های آنلاین را با مشکل مواجه کرد. این اختلال که به دلیل استفاده فراوان از نرم افزار توسط دانش آموزان و دانشجویان در سطح جهان و مشکلات اینترنتی سراسری است، در سه ماه گذشته چندین مرتبه رخ داده است.

 مجتمع علامه طباطبایی برای حل این مشکل و استفاده مناسب دانش آموزان از کلاس های آنلاین، مدتی است که در حال برنامه ریزی برای استفاده از سامانه ای حرفه ای و ایرانی به نام «الوکام» است. استفاده از این نرم افزار به تدریج در مهرماه آغاز می شود و به مرور تمامی کلاس های آنلاین مدارس علامه طباطبایی در بستر آن برگزار خواهد شد.

اما ادوبی کانکت چه ویژگی های مثبت و منفی دارد و سامانه «الوکام» چطور در سیستم خود نقاط ضعف ادوبی کانکت را به حداقل رسانده است؟

دلیل اختلال کلاس های امروز آبشناسان

به گفته «عباس کرمانیان» مسئول آموزش واحد آبشناسان نرم افزار بومی ارتباط صوتی و تصویری، باید بتواند با نمونه های خارجی رقابت کند: « در ادوبی کانکت می شود آزمون برگزار کرد و حضور غیاب انجام داد. در عین حال با کوچکترین مشکل اینترنت دانش آموز یا معلم از کلاس خارج می شوند. در بعضی مواقع هم – مثل امروز – سرورهای نرم افزار کاملا قطع هستند. من اعتقاد دارم نرم افزاری ایرانی باید دارای ویژگی هایی باشد که بتواند با ادوبی کانکت رقابت کند. مثلا در نرم افزار بومی می بایست مشکل حضور همزمان افراد به غیر از دانش آموزان در هر کلاس را محدود کرد. اگر این مسائل که در ادوبی کانکت وجود دارد حل شوند، نرم افزار بومی مورد استقبال همه قرار می گیرد.»

مشکل اصلی، سرورها هستند

«محمد طاهری» مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران مهمترین نقطه ضعف ادوبی کانکت را استقرار سرورهای آن در خارج از کشور می داند: «وقتی اینترنت جهانی دچار اختلال می شود یا کاربران نرم افزار در سطح جهان از حدی بیشتر می شوند، نرم افزار دچار مشکل می شود. ادوبی کانکت اگرچه ویژگی های مثبت فراوانی دارد اما همین نقطه ضعف، دانش آموزان و خانواده ها را نگران می کند. در حالیکه این مشکل مربوط به همه کاربران جهانی است.»

مدیر واحد پاسداران اعتقاد دارد سامانه ای بومی می تواند مشکلات دانش آموزان در استفاده با ادوبی کانکت را رفع کند: «وقتی سرورهای نرم افزاری در داخل کشور باشند، با تغییرات سرعت نت جهانی، کلاس ها دچار مشکل نمی شوند. به نظر من با استفاده از نرم افزاری بومی که نقاط مثبت ادوبی کانکت را دارا باشد و در عین حال مستقل از اینترنت جهانی و مشکلات آن در ایران باشد، همه دانش آموزان با خیالی آسوده در کلاس ها شرکت می کنند.»

بعد از رفع قطعی، تصویر وصل نمی شود

اما به جز مشکلات مربوط به سرور، ادوبی کانکت دردسرهایی هم برای معلمان ایجاد کرده است. «نجمه قنبری» مدیر دبیرستان دخترانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در این باره می گوید: «اختلال در اینترنت برای هر نرم افزاری ممکن است اتفاق بیفتد اما مشکل ادوبی کانکت این است که بعد از کندی سرعت، تصویر و صدا مجددا به حالت اول باز نمی گردد. از طرفی این نرم افزار صفحه نسبتا تیره ای هم دارد که کار را برای بعضی معلمان سخت کرده است.»

الوکام چیست؟

الوکام نرم افزاری ایرانی است که توسط شرکت «کاوانو» طراحی شده است. این نرم افزار قابلیت ارتباط تصویری و صوتی آنلاین یک یا چند نفره را دارد. «احسان طهرانی» مدیر توسعه الوکام درباره مهمترین ویژگی های «الوکام» می گوید: «این نرم افزار توسط متخصصان داخلی برنامه نویسی شده است. سرورهای الوکام کاملا در داخل کشور هستند و به همین دلیل مشکل قطعی و کندی اینترنت جهانی روی عملکرد آن تاثیری ندارد. این نرم افزار در اینترنت ملی با سرعت بسیار بالا و بدون قطعی  قابل اجراست.  ضمن اینکه با تمهیدات در نظر گرفته شده، از اطلاعات کاربران کاملا محافظت می شود.»

 طهرانی می گوید سازمان ها و ادارات دولتی و غیر دولتی، مدارس و آموزشگاه ها می توانند از «الوکام» برای برگزاری کلاس های آنلاین یا جلسات استفاده کنند. تمام ویژگی هایی که برای برگزاری کلاس آنلاین دانش آموزی و دانشجویی مورد نیاز است، در این برنامه وجود دارد.

اخبار پیشنهادی