روش های آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه

رفتن به مدرسه یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است. کودکان از همان ۶-۷ سالگی با رفتن به مدرسه با جامعه بزرگ‌تری آشنا می‌شوند. دیدن بزرگسالانی مثل مدیر و معلم‌ها و تعداد زیادی هم سن و سال‌ها که تقریبا نیمی از روزشان را در کنار یکدیگر هستند. به همین دلیل کودکان باید با آمادگی کامل به مدرسه بروند. در این مقاله در مورد مهم‌ترین موارد به منظور آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه اهمیت دارد؟

سال تحصیلی جدید کم کم آغاز می‌شود و والدین و دانش‌آموزان باید برای رفتن به مدرسه آماده شوند. به خصوص اگر دانش‌آموز سال اولی باشد و قبلا هم پیش دبستانی نرفته باشد، باید حتما یک سری موارد مهم را بداند و با آمادگی کامل به مدرسه برود. در ادامه بیش از ۸ مورد مهم برای ورود به مدرسه را مرور می‌کنیم تا با روتین قبل از مدرسه آشنا شوید.

۱.      آماده کردن وسایل مورد نیاز دانش‌آموز

اولین مرحله برای آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه این است که وسایل موردنیازشان را تهیه کنید. نوشت‌افزارها، کیف، جامدادی و … را به سلیقه خودش برایش بخرید تا آمادگی کامل را داشته و در ضمن با شوق و ذوق بیشتری سال تحصیلی را آغاز کند. در خرید این وسایل دقت کنید که به سلامت کودکتان اهمیت دهید. یک کوله پشتی سبک، مقاوم و متناسب برای ارگونومی بدن کودک تهیه کنید. در خرید جامدادی نیز دقت کنید تا سبک بوده و لبه‌های تیز نداشته باشد.

۲.      تهیه کفش و لباس مناسب، یکی از مراحل آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه

رفتن بچه ها به مدرسه

کودکان جنب و جوش زیادی دارند و به همین دلیل باید کفش مناسبی به پا کنند. کفشی که در عین راحتی، مقاوم بوده و حداقل یک سال تحصیلی دوام داشته باشد. کفش پاشنه‌دار، صندل و کفش‌های ورنی برای کودکان مناسب نیستند. کفش کتانی (ورزشی) یا کفش‌های راحتی با پاشنه کوتاه سه سانتی برای کودک مناسب است.

بیشتر بخوانید: کامل ترین لیست لوازم تحریر مورد نیاز مدرسه

۳.      ارائه یک برنامه مناسب به کودک

یکی از روش های آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه این است که برای او برنامه‌ریزی کنید. از همان ابتدای سال برنامه منظمی برای انجام تکالیف مدرسه، بازی و تفریح به او بدهید. به این صورت هم از تکالیف مدرسه باز نمی‌ماند و هم به بازی و تفریح خود می‌رسد. در عین حال بچه منظمی تربیت می‌کنید که تلاش می‌کند به همه کارهای خود برسد و دانش‌آموز موفقی باشد.

۴.      تنظیم خواب کودک برای آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه

روتین قبل از مدرسه

یکی دیگر از مواردی که برای آماده کردن و رفتن بچه ها به مدرسه اهمیت دارد، تنظیم خواب آن‌ها است. دانش‌آموز باید به موقع بخوابد تا صبح سر وقت بیدار شود. به خصوص اگر کودکتان عادت دارد تا دیر وقت بیدار بماند، سعی کنید به مرور ساعت خواب او را تغییر دهید تا به ساعت خواب ایده‌آل نزدیک شوید.

بیشتر بخوانید: ساعات خواب دانش آموزان چگونه باید باشد؟

۵.      یادآوری موارد مهم به دانش‌آموز

دانش‌آموزانی بازیگوش و کلاس اولی معمولا یک سری موارد را فراموش می‌کنند. شما به عنوان والدین آن‌ها باید یک سری موارد مهم را یادآوری کنید. به طور مثال تکالیف مدرسه یا عادت‌هایی که در زمان مدرسه رفتن رعایت می‌کرده و در طول دوره تابستان فراموش کرده است.

۶.      شرکت در جلسه اولیا و مربیان

والدینی که در جلسات اولیا و مربیان شرکت می‌کنند، معمولا والدین همراه‌تری هستند. سعی کنید در جلسات مشاوره، معارفه و … شرکت کنید. بدین صورت با کادر مدرسه بیشتر آشنا می‌شوید و اطلاع دقیق‌تری از وضعیت دانش‌آموزتان خواهید داشت. یکی دیگر از کارهایی که بهتر است انجام دهید این است که قبل از شروع مدرسه، کودک کلاس اولی خودتان را به مدرسه ببرید و او را با محیط آنجا آشنا کنید.

۷.      کتاب خواندن، یک روش آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه

کودکانی که با کتاب آشنایی دارند، راحت‌تر با محیط مدرسه خو می‌گیرند. سعی کنید به طور مرتب برای دختر یا پسر خردسالتان کتاب‌های شعر و قصه بخوانید تا او را با حال و هوای درس و مدرسه بیشتر آشنا کنید. بدین صورت با این فضا کمی آشنا می‌شود. از طرف دیگر نیز دانش‌آموز کلاس اولی با ترس و استرس کمتری وارد مدرسه می‌شود.

۸.      شرایط کلاس‌های حضوری و آنلاین را برای کودکتان توضیح دهید

آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه

همانطور که در سال‌های اخیر شرایط رفتن به مدرسه با اپیدمی کرونا تغییر کرد، ممکن است این شرایط باز هم تکرار شود. بنابراین با توضیح این شرایط به کودک می‌توانید به او آمادگی بدهید. او را با روش‌های آموزش آنلاین مثل کار با پیامرسان‌ها آشنا کنید. البته مراقب باشید که این موضوع باعث وابستگی زیاد دانش‌آموز به گوشی موبایل نشود.

در ادامه موارد زیر را هم رعایت کنید تا دانش‌‌آموزتان با آمادگی بیشتری مدرسه را آغاز کند:

  • کودکتان را به صبحانه خوردن عادت دهید.
  • میان ‌وعده‌های مختلف در طول روز به کودک بدهید تا به خوردن میان وعده در مدرسه عادت کند.
  • کودکتان را به خوردن میوه، مغذی‌جات و خوراکی‌های سالم عادت دهید.
  • در مورد احساسات کودک و اتفاقاتی که در مدرسه برای او افتاده است، صحبت کنید.
  • پوشیدن لباس، کفش، آماده کردن وسایل مدرسه، شستن دست‌ها و … را به او آموزش دهید.
  • قوانین و مقررات مدرسه را به کودکتان آموزش دهید.
  • کودک را برای دوران آموزش مجازی آماده کنید. اتاق او را آماده کنید، یک گوشی هوشمند برای او آماده کنید و در صورت لزوم به او یک هدفون بدهید.
  • مراقب دانش‌آموز باشید تا وقت خود را در فضای مجازی نگذراند. در این مورد به او گوشزد کنید و مراقب وقت‌گذرانی او در این فضا باشید.
  • در زمان آموزش مجازی مراقب تحرک وی باشید، زمان‌هایی را برای وقت‌گذرانی با دوستانش برنامه‌ریزی کنید تا به بازی و تفریح هم برسد.

حرف آخر

در این مطلب در مورد آماده کردن فرزندان برای رفتن به مدرسه صحبت کردیم و موارد مهمی که باید قبل از رفتن بچه ها به مدرسه رعایت کنید را یک به یک مرور کردیم. با توجه به این که مدرسه بخش مهمی از زندگی هر کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد و آینده آن‌ها تا حد زیادی به عملکردشان در مدرسه بستگی دارد، آمادگی برای رفتن به مدرسه اهمیت زیادی دارد. سعی کنید با رعایت این موارد، دانش‌آموز موفق‌تری داشته باشید. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. لطفا در مورد تجربیاتی که در این مورد داشته‌اید برای ما صحبت کنید. دانش‌آموز شما چگونه برای مدرسه آماده می‌شود؟ وظیفه شما و خود او در این مورد چیست؟

آشنایی با مدارس برتر تهران

اخبار پیشنهادی