آشنایی با ویژگی‌های یک مدرسه خوب

کودک شش هفت ساله چه ويژگي‌هايي دارد؟ در دنياي ذهني او چه مي‌گذرد؟ او دنياي پيرامون خود را چگونه تفسير مي‌کند؟ به عنوان  پدر و مادر، آموزگار، ناظم، مدير و سياستگذار آموزشي چقدر او را مي‌شناسيم و چگونه مي‌خواهيم با او در محيط مدرسه و خانواده برخورد کنيم؟ «مدرسه خوب» بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟

سن همانندسازي چه دورهاي است؟

کودکان در سنين ۶-۱۱ سالگي داراي ويژگي‌هاي خاص فکري، روحي، رواني، جسمي و عاطفي هستند. کودکان ابتداي اين دوره را با ورود به دبستان آغاز مي‌کنند. در انتهاي اين دوره نيز تغييرات مهم رواني و جسماني روي مي‌دهد که نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتار کودک را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين دوره سن گرايش به گروه است به همين جهت روانشناسان اين دوره را سن همانندسازي نامگذاري کرده‌اند.

کودک، همچنان که رشد مي‌کند در هر دوره ويژگي‌هاي عاطفي معيني پيدا مي‌کند که او را با دوره‌هاي قبل يا بعد متفاوت مي‌سازد. کودکان در اين دوره مرتب در حال جنب و جوش هستند و لحظه‌اي آرام و قرار ندارند. اين قبيل واکنش‌هاي عاطفي اغلب نزد بزرگسالان به صورت ناخوشايند تعبير مي‌شود در حالي که نشانه شادي و سازگاري خوب کودکان است.

مسئوليتهاي مدرسه خوب چيست؟

ايجاد دلبستگي و تعلق خاطر به مدرسه، همکلاسي‌ها، آموزگاران و ديگر کارکنان مدرسه، نقشي مهم در آرامش روحي و رواني کودک، در روزهاي آغازين و به طور کلي پايه اول تحصيلي دوره‌ ابتدايي دارد. امروزه در نقش و وظايف مدارس بسياري از کشورهاي جهان دگرگوني‌هاي عظيمي رخ داده است.

اين تحولات باعث شده تا علاوه بر نقش سنتي مدرسه يعني آموزش صرف و رشد مهارت‌هايي مانند خواندن و نوشتن، پرورش روان و تکامل انسان نيز مورد توجه قرار گيرد. در حال حاضر در بسياري از کشورها، فعاليت‌هاي پرورشي و بهداشتي وسيعي به عهده مدارس گذاشته شده است.

تعليم و تربيت نسل جديد متفاوت است؟

دانش‌آموزان پايه‌هاي متعدد تحصيلي از طبقات گوناگون اجتماع با فرهنگ‌ها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص خانواده‌هاي خود به يک مکان آموزشي قدم مي‌گذارند. درنتيجه، شيوه برخورد و رفتار آموزگار و مربي با توجه به روحيات و خلق و خوي آنان بايد متفاوت باشد.

فلسفه تعلیم و تربیت عصر ما نیز با سال‌های گذشته متفاوت است. به این معنی که هدف آموزش و پرورش تنها تعلیم دروس و دیگر مطالب فکری نیست بلکه پرورش جسم و روان به طور کلی مدنظر است.برآوردن نیازهای تحرکی، اجتماعی و روانی کودک قسمت عمده ای از تربیت او را شامل می شود که از عوامل بسیار مهم پرورش کودک است. ما در «پیش دبستا و دبستان دخترانه علامه طباطبایی- واحد تهرانپارس» تلاش می کنیم یک «مدرسه خوب» برای دختران سرزمینمان بسازیم.

اخبار پیشنهادی