یادگیری الکترونیکی و یادگیری مجازی چیست؟

با گسترش تکنولوژی و استفاده روزافزون از اینترنت، مفاهیم مختلف دستخوش تغییراتی شده است. یکی از این مفاهیم، یادگیری است. در سال‌های دور یادگیری تنها به صورت حضوری بود. کلاس‌های مدرسه و گاهی معلم‌های خصوصی که در منازل افراد ثروتمند حاضر می‌شدند و آموزش می‌دادند. اما رفته رفته آموزش تغییر کرد. به نحوی که امروزه از ابزارهای مختلف مانند نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و اینترنت برای آموزش در مدارس هوشمند و همچنین یادگیری مجازی استفاده می‌شود. به این نوع آموزش یادگیری الکترونیکی و یادگیری مجازی گفته می‌شود. با ما و مقاله آشنایی با مفاهیم یادگیری الکترونیکی همراه باشید تا با انواع یادگیری مجازی آشنا شوید.

یادگیری الکترونیکی چیست؟

یادگیری الکترونیکی یا یادگیری مجازی در واقع استفاده هدفمند از تکنولوژی در آموزش و تدریس است. همانطور که همه دیده‌ایم، در سال‌های اخیر آموزش با استفاده از اینترنت، رایانه یا گوشی‌های هوشمند و ابزارهای دیگری مثل وبکم و میکروفون، تغییرات جالبی داشته است. خیلی از مدارس از این امکانات برای آموزش حضوری در مدرسه استفاده می‌کنند. البته بعد از پاندمی کرونا که همه جهان را مجبور به قرنطینه کرد، استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند، افراد را مجبور به آموزش مجازی کرد.

یادگیری مجازی بسیاری از محدودیت‌های موجود در آموزش سنتی را از بین برده است. بسیاری از مدارس از جمله مدارس علامه طباطبایی از روش‌های یادگیری الکترونیکی استفاده می‌کنند. در این مدارس از رسانه‌ها و روش‌های آموزشی نوینی استفاده می‌شود که یادگیری را به امری مفید و لذت‌بخش برای دانش‌آموز تبدیل می‌کند.

در یادگیری مجازی از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در یادگیری الکترونیکی ابزارهایی همچون

  • کتاب‌های الکترونیکی
  • نمایش اسلاید و پاورپوینت روی نمایشگر در کلاس درس
  • نمایش تصاویر و ویدئوها در کلاس درس
  • گروه‌های آنلاین در پیامرسان‌ها
  • وبینارها
  • و …

استفاده می‌شود. این ابزارها آموزش و یادگیری را ساده و در عین حال مفید و اثربخش کرده و باعث افزایش سرعت یادگیری می‌شود. دانش‌آموزان در کلاس درس از یادگیری مفاهیم لذت می‌برند و کمتر خسته می‌‌شوند. در عین حال انگیزه آن‌ها برای یادگیری هم بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع یادگیری الکترونیکی شامل انواع فعالیت‌های آموزشی است که به صورت آنلاین یا غیر آنلاین و با استفاده از رایانه، تبلت، صفحه نمایشگر در کلاس درس و بر مبنای سیستم‌های شبکه‌ای در مدارس انجام می‌شود.

انواع سیستم های یادگیری الکترونیکی

یادگیری مجازی

یادگیری مجازی روش‌های مختلفی دارد. در مدارس و مجتمع‌های آموزشی مختلف از این روش‌های متنوع استفاده می‌شود. گاهی اوقات لزوما باید از اینترنت استفاده کرد و گاهی اوقات آموزش مجازی به صورت آفلاین هم امکان‌پذیر است. یکی از روش‌ها به این صورت است که دانش‌آموزان در منزل خود هستند و از طریق اینترنت با معلم ارتباط دارند. معلم درس را به صورت زنده از طریق پلتفرم‌های مجازی آموزش می‌دهد و دانش‌آموزان به درس گوش داده و همزمان سوالاتشان را هم می‌پرسند.

گاهی اوقات نیز معلم از طریق پیامرسان‌ها و با ارسال صوت، تصویر و ویدئوهای آموزشی، کار خود را انجام می‌دهد. دانش‌آموزان نیز به همین ترتیب صوت و تصویر ارسال می‌کنند و فرآیند یادگیری ادامه پیدا می‌کند.

اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که در مدارس هوشمند همانند مدرسه علامه طباطبایی اجرا می‌شود. در این مدارس یادگیری الکترونیکی با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، کتاب‌های الکترونیکی، صفحه نمایشگرها و … انجام می‌شود. همانطور که گفتیم این روش‌های آموزشی جدید باعث یادگیری بهتر دانش‌آموزان شده و انگیزه را نیز در ایشان افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی مدارس هوشمند تهران و امکانات و ویژگی آنها

مزایای یادگیری مجازی

مسلما روش‌های آموزشی جدید مزایای بی‌شماری در مقایسه با روش‌های آموزشی قدیمی دارد. در ادامه این مزایا را بررسی می‌کنیم.

۱.      افزایش علاقه و اشتیاق معلم و دانش‌آموز

یکی از مزایای آموزش الکترونیکی این است که از رسانه‌های مختلف صوتی و تصویری برای آموزش استفاده می‌کند. بدین صورت دانش‌آموز به درس علاقه‌مند شده و تعامل موثری در کلاس درس خواهد داشت. معلم نیز از اشتیاق دانش‌آموز استقبال کرده و علاقه بیشتری به تدیس خواهد داشت. بدین صورت هر دو تعامل موثری در کلاس درس دارند و یادگیری مفیدی صورت می‌گیرد. در واقع وقتی معلم و دانش‌آموز از وقت گذراندن در کلاس با وجود تجهیزات الکترونیکی لذت می‌برند، تدریس و آموزش بسیار موثر خواهد بود.

۲.      تعامل بیشتر دانش‌آموز در کلاس

یکی دیگر از مزایای کلاس‌های با تجهیزات الکترونیکی این است که دانش‌آموز می‌تواند فعالیت بیشتری در کلاس داشته باشد. با استفاده از پاورپوینت کنفرانس ارائه دهد و از ویدئو برای ارائه اطلاعات جالب مربوط به مطالب درسی به دوستان و همکلاسی‌هایش استفاده کند.

۳.      یادگیری الکترونیکی، بهترین راهنمای مسیر دانش‌آموز

وقتی در مدرسه از روش‌های جدید تدریس استفاده می‌شود، دانش‌آموز بهتر می‌تواند از علایق خود باخبر شود. مدرسه‌ای مانند علامه طباطبایی که امکانات متنوعی برای آموزش دارد، به دانش‌آموز کمک می‌کند تا در مورد علایق خود و شغلی که در آینده می‌تواند انتخاب کند، اطلاعات بیشتری به دست بیاورد. مثلا در مدرسه‌ای که از تجهیزات مختلف مانند کامپیوتر، تبلت، نمایشگرهای هوشمند و علاوه بر این‌ها امکانات متنوع مانند آزمایشگاه، انواع کارگاه، واحدهای درسی موسیقی و … استفاده می‌شود، دانش‌آموز با علاقه، دقت و توجه بیشتری سر کلاس‌های درس حاضر می‌شود. بدین صورت در مورد علایق خود نیز اطلاعات بیشتری به دست می‌آورد. در نتیجه می‌تواند تصمیم بهتری در مورد شغل آینده خود بگیرد.

۴.      یادگیری الکترونیکی، جایگزینی عالی برای آموزش معمولی

در صورتی که آموزش الکترونیکی به صورت استاندارد انجام شود، می‌تواند جایگزین خوبی برای آموزش عادی شود. روش‌های تدریس جدید و استفاده از ابزارهای جذاب و متنوع برای دانش‌آموزان، جایگزینی مناسب برای روش‌های تدریس معمولی است.

مهارت‌ها و تجهیزات لازم برای تحصیل در مدارس با یادگیری مجازی و الکترونیک

یادگیری الکترونیک

دانش‌آموزانی که در مدارسی با این امکانات تحصیل می‌کنند، باید یک سری مهارت‌ها داشته باشند. در عین حال به مواردی همچون اینترنت، رایانه و … نیز دسترسی داشته باشند تا به شبکه مدرسه متصل شوند. به همین دلیل موارد زیر برای تحصیل در مدارس هوشمند با آموزش مجازی و الکترونیکی ضروری است.

  • اتصال به اینترنت در منزل برای اتصال به شبکه مدرسه
  • توانایی کار با رایانه و گوشی‌های هوشمند
  • دسترسی به گوشی هوشمند، رایانه یا تبلت در منزل برای دریافت تکالیف
  • توانایی تهیه گزارش در word، جستجو در اینترنت و …
  • شناخت اولیه با زبان انگلیسی برای کار با رایانه
  • توانایی کار با سامانه یادگیری الکترونیکی مدرسه

حرف آخر

در این مقاله با تعریف یادگیری مجازی و الکترونیکی آشنا شدید و دیدید که چه مزایایی دارد. مدارسی که از این روش‌های نوین برای آموزش استفاده می‌کنند، دانش‌آموزان علاقه‌مند و با انگیزه‌ای تربیت می‌کنند. دانش‌آموزانی که می‌دانند به چه حوزه‌های علمی علاقه دارند و رشته تحصیلی و شغلی خود را بهتر انتخاب می‌کنند. بدین صورت آینده بهتری خواهند داشت. نظر شما در این باره چیست؟ دانش‌آموزتان در چه مدرسه‌ای درس می‌خواند؟ به نظرتان تحصیل در مدارس هوشمند چه مزایایی برای دانش‌آموزتان دارد؟

اخبار پیشنهادی