هر جایی که ایستاده ای، یک قدم جلوتر بیا!

فصل تابستان برای دانش آموزان دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی  واحد پاسداران با هدف و برنامه ریزی های خاصی همراه بود. پاسدارانی ها ۶ هفته در پایگاه تابستانی شرکت کردند و علاوه بر آشنایی بیشتر با کادر اجرایی مدرسه و همکلاسی هایشان، مطالعه دروس را هم شروع کردند. درباره پایگاه تابستانی واحد پاسداران و همچنین برنامه های این واحد در سال تحصیلی جدید با «محمد طاهری» مدیر واحد پاسداران گفتگو کردیم. طاهری می گوید همه برنامه های مدرسه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بر اساس کلیدواژه «مسئولیت پذیری» طراحی شده است.

ابتدا از برنامه های تابستان شروع کنیم. پایگاه تابستانی واحد پاسداران چه اهدافی داشت؟

پایگاه تابستانی برای دانش آموزان پایه دهم بیشتر با هدف آشنایی دانش آموزان و کادر اجرایی مدرسه با یکدیگر بود. دانش آموزان تازه وارد باید با محیط دبیرستان دور دوم بیشتر آشنا می شدند. کادر اجرایی مدرسه هم از نظر آموزشی و اخلاقی شناخت مناسبی از پایه دهمی ها پیدا کردند. اردوهای تفریحی، به عنوان برنامه شاخص واحد پاسداران در تابستان، با همین رویکرد برگزار شد.از طرفی می خواستیم به دانش آموزان یاد بدهیم در کنار تفریحات مدرنی که وجود دارد، می توان دل به طبیعت هم سپرد و از آن لذت برد. با این کار آن ها را با شکل های دیگری از تفریح آشنا کردیم.

چه اردوهایی در تابستان برای دانش آموزان واحد پاسداران برگزار شد؟

دانش آموزان دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران در طول پایگاه تابستانی در شش اردوی تفریحی شرکت کردند. روستای گردشگری خمده، باغ موزه دفاع مقدس، باغ موزه مقدم، روستای گلوکان، سالن ورزشی فوتبال، والیبال، استخر و سینما از جمله اردوهایی بود که در پایگاه تابستانی برگزار شد.

این اردوها به جز آشنایی کادر اجرایی و دانش آموزان در پرورش دانش آموزان چه تاثیری داشت؟

ببینید چارچوب کلی فرآیندهای آموزشی و پرورشی واحد پاسداران، مانند سال گذشته، بر اساس کلیدواژه «مسئولیت پذیری» است. بزرگترین رسالت واحد پاسداران تربیت دانش آموزانی است که مسئول رفتارهای خود باشد. مسئولیت پذیری حوزه های مختلفی دارد که متناسب با آن ها، برنامه های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی مدرسه برنامه ریزی شده است. در همه اردوها این کلیدواژه کلی مدنظر ما است. دانش آموزان در اردو از طبیعت لذت می برند و بازی می کنند ولی وظایفی هم بر دوششان می گذاریم تا مسئولیت پذیریشان تقویت شود.

آقای طاهری، مسئولیت پذیری را در بخش آموزشی چطور تعریف می کنید؟

در بخش آموزش دانش آموزان، شعار کلی واحد پاسداران این است: هر جایی که ایستاده ای یک قدم جلوتر بیا! آموزش های عمومی و تخصصی برای هر فرد بر اساس این شعار برنامه ریزی شده است. دانش آموزی که مسئولیت پذیر باشد و به وظایفش عمل کند، رشد می کند.

ارزشیابی دانش آموزان در واحد پاسداران بر چه اساس انجام می شود؟

مرحله نخست، رقابت دانش آموزان با خودشان و بر اساس عملکرهای قبلی شان است. در مراحل بعد، رقابت بین دانش آموزان یک کلاس، مدرسه و در نهایت مجتمع علامه طباطبایی انجام می شود. برای عملیاتی کردن این برنامه، از ابتدای تابستان اتاق فکر قدرتمندی با حضور کادر اجرایی و مشاوران واحد پاسداران تشکیل شده و  تصمیم گیری های کلی مدرسه در این اتاق فکر انجام می شود.

برنامه اختصاصی دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران در بخش آموزشی، ایجاد باشگاه نفرات برتر است. یعنی دانش آموزانی که استعداد های ویژه ای دارند و می توانند در کنکور رتبه های برتر را کسب کنند، مشخص شده و برنامه های ویژه ای برای آن ها ارائه شود. دانش آموزان در این استراتژی در گروه های مختلف با توجه به استعداد، توانایی و پشتکار خود برنامه های آموزشی اختصاصی دریافت می کنند. این دانش آموزان باید در پایان سال به اهداف درسی مشخصی رسیده باشند.

توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان ایده اصلی برنامه ریزی های آموزشی واحد پاسداران است. این رویکرد باعث می شود که استعدادهای دانش آموزان در همه بخش ها به طور دقیق مشخص شود و هیچ استعدادی به خاطر شرح وظایف دیگر نادیده گرفته نشود. در برنامه ریزی کلاس ها به این موضوع توجه ویژه ای کرده ایم.

آقای طاهری، امسال چه برنامه های آموزشی ویژه ای در واحد پاسداران اجرا می شود؟

چند درس در دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به صورت ویژه ای به دانش آموزان تدریس می شوند. با شروع سال تحصیلی دانش آموزان بر اساس توانایی و استعدادهایشان در کلاس های ویژه سطح خود شرکت می کنند. این برنامه ریزی خطی نام دارد این فرصت را در اختیار همه دانش آموزان در سطوح مختلف قرار می دهد تا  درس را در کنار دانش آموزان هم سطح خود یاد بگیرند. در این سبک برنامه ریزی مطالب به طور یکسان برای همه دانش آموزان قابل فهم می شود و رقابت بین آن ها عادلانه شکل می گیرد. در برنامه ریزی خطی همه دانش آموزان یک کلاس می توانند شاگرد اول باشند و این موضوع انگیزه شان را افزایش می دهد. کلاس های پژوهشی، ریاضی، زبان و ورزش واحد پاسداران بر اساس برنامه ریزی خطی تشکیل می شود. در یک مدرسه ایده آل، همه دروس به صورت خطی تشکیل خواهند شد.

کلاس های پژوهشی هم به صورت خطی برنامه ریزی شده است؟

بله. دروس پژوهشی در دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران بر اساس برنامه ریزی های کلی مجتمع علامه طباطبایی تشکیل می شود. امسال کلاس دروس مکاسیستم، رباتیک و برنامه نویسی در واحد پاسداران برقرار است و دانش آموزان بر اساس علاقه و استعداد خود در این کلاس ها شرکت می کنند. رویکرد اصلی در تشکیل کلاس های پژوهشی، فهم دانش آموزان است. به این معنا که نگاه مقایسه ای در اولویت دوم قرار دارد و موضوع مهم تر، درک عمیق دانش آموزان از مطالب وتقویت دست ورزی در آن ها است.

دانش آموزان واحد شما سال گذشته مستند ساختند، عکاسی کردند و در کلاس های تئاتر و نقد فیلم شرکت کردند. چه برنامه ای برای دانش آموزان علاقه مند به هنر در مدرسه دارید؟

برنامه ویژه واحد پاسداران در بخش کانون های فرهنگی برگزاری کلاس های سینما – رمان است. دانش آموزان در این کلاس ها با دو موضوع آشنا می شوند. نخست، شناخت ادبیات و رمان های بزرگ دنیا و سپس دیدن فیلم هایی است که بر اساس آن ها ساخته شده است. نقد فیلم قوه تفکر، تحلیل و نکته سنجی دانش آموزان را افزایش می دهد. تقویت این ویژگی ها نتایج مثبت بسیاری در بخش های دیگر آموزشی برای آن ها به همراه خواهد داشت. شاید از جمله باورهای جدی در حوزه توانمندسازی همه جانبه دانش آموزان توجه به آموزش تئاتر باشد. تئاتر بهانه ای است برای شجاعت در سخنوری، تمرین کار تیمی و مسئولیت پذیری. امسال هم مثل سال گذشته برای این کار برنامه های مهمی داریم.

اخبار پیشنهادی