مشاور پایه دهم پاسداران: هر دانش آموز با خودش مقایسه شود

جلسه عمومی اولیای دانش آموزان پایه دهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران روز چهارشنبه ۲۴ آبان برگزار شد. در این جلسه محمد جهانشاد مشاور پایه دهم این مدرسه در سخنانی به بیان مطالبی درباره تحلیل وضعیت علمی دانش آموزان و انتظارات از آنها،  توضیح سیاستهای فرآیندهای آموزشی، چگونگی مطالعه دروس مختلف، تحلیل آزمون ها و  نظارت اولیا بر مطالعه دانش آموزان پرداخت.

جهانشاد در ابتدا گزارشی از عملکرد آموزشی واحد پاسداران برای پایه دهم ارائه کرد و گفت: «در تابستان به مدت ۶ هفته کلاسهای درس و المپیاد برگزار کردیم و در انتها آزمون المپیاد از بچه ها گرفته شد. از ابتدای سال تحصیلی هم ۵ مرحله آزمون هفتگی، یک مرحله آزمون جامع آزمایشی و آزمون های کتبی و شفاهی روزانه از دانش آموزان گرفته می شود.»

جهانشاد حرفهای خود را با یک پرسش ادامه داد:« چطور می توان وضعیت  تحصیلی هر دانش آموز را رصد کرد؟ برای این کار ابزارهایی مختلفی در دست مشاوران وجود دارد. یکی از انها  رصد کردن میزان مطالعه دانش آموزان است که از برگه های برنامه ریزی بدست می آید. دومین ابزار، تحلیل نتایج دانش اموز است و گام سوم تطابق دادن دو گام اول و دوم است.»

انتظار زیادی از پایه دهم داریم

مشاور پایه دهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی –واحد پاسداران انتظار خود از دانش آموزان پایه دهم را بسیار بالا توصیف کرد و افزود:« در حالت کلی انتظار ما از دانش آموزان بسیار بالا است. البته خیلی از بچه ها در این مدت فراتر ار انتظار بودند.»

وی هدف سال دهم را مطالعه عمیق درس ها دانست و گفت: «عموما دانش آموزان در پایه پیش دانشگاهی با حجم بالای مطالب درسی مواجه می شوند. بخشی از این مطالب مربوط به همان پایه و بخش زیادی نیز درسهای پایه دهم و یازدهم است که برای کنکور با آنها مواجه می شود. در این شرایط کار برای دانش آموز دشوار می شود و دیگر زمانی برای مطالعه این همه درس ندارد. برای روبرو نشدن با چنین وضعیتی باید برنامه ریزی های دقیقی صورت بگیرد و پایه این برنامه ریزی ها از پایه دهم است.»

جهانشاد با بیان این جمله که بهترین مشاور برای هر کس خودش است، ادامه داد: « باید برنامه ریزی را به بچه ها یاد داد تا به مشاور وابسته نباشند. اگر اینطور نباشد، مادامی که فشار و برنامه مشاور وجود داشته باشد دانش آموز خوب پیشرفت می کند اما وقتی مشاور حضور نداشته باشد دانش آموز افت می کند. بنابراین باید به دانش آموز کم کم آموزش داد تا خود برنامه ریزی کرده و اجرا کند.»

اهداف کوچک ولی مهم

مشاور واحد پاسداران در ادامه به کنکور اشاره کرد و گفت:« برای کنکور تکنیک های زیادی وجود دارد. اگر دانش آموزان در پایه دهم یک یا دو تکنیک اصلی را یاد بگیرند کافی است. علاوه بر آن  باید ترس از آزمون، مشکل زمان و مشکل غلط زدن های زیاد حل شود. اینها اهداف کوچک ولی بسیار مهمی هستند.»

وی درباره سیاست هایی که منجر به روش های آموزشی خاص این دبیرستان می شود گفت:« فرآیندهای آموزشی که داریم ناشی از سیاست هایی هستند. ساده ترین فرایندهای آموزشی آزمون های کلاسی است. همچنین بحث درس روز خوانی از مهمترین کارها است که قطعا باید انجام شود. این کار باعث می شود از نظر زمانی هم دانش آموزان پیشرفت کنند.»

آزمون ها را تحلیل کنید

جهانشاد در ادامه این جلسه درباره نحوه مطالعه دانش آموزان و نتایج آزمون ها گفت:« عموما دانش آموزان می پرسند که چرا در آزمون ها نتیجه دلخواه را نمی گیرند. با چند پرسش ایراد دانش آموز مشخص می شود: چند ساعت مطالعه انجام شده است؟ چند ساعت دروس عمومی و خصوصی مطالعه شده و آیا نسبت مناسب بین آنها رعایت شده است؟ پرسش بعدی درباره دفعات تکرار هر درس است چون باید درس ها در هفته پخش باشند. فقط باید این نکته مهم را فراموش نکنیم که هرکس را باید با گذشته خودش مقایسه کرد و نه دانش آموزان دیگر.»

مشاور پایه دهم واحد پاسداران افزود:«آزمون های هفتگی و جامع باید توسط دانش آموزان تحلیل شوند. یعنی آنها باید  به سوالهای رجوع کرد و پرسش های درست و غلط و نزده را مورد بررسی دقیق قرار داد. همچنین خانواه ها هم باید به عملکرد دانش آموزان نظارت داشته باشند.»

تحلیل یک نمونه از کارنامه آزمون هماهنگ آزمایشی برای خانواده ها از دیگر برنامه های این جلسه بود.

اخبار پیشنهادی