سه ویژگی واحد نیاوران از زبان مدیر؛ شادی، بازی، انتخاب گری

«هادی ربیعی» مدیر پیش دبستان و دبستان مجتمع علامه طباطبایی- واحد نیاوران، در مصاحبه با سایت مجتمع علامه طباطبایی، شادی، بازی و انتخاب گری را سه ویژگی مهم مدرسه اعلام کرد.

مدرسه زندگی، شعار اصلی واحد نیاوران است و مسئولین مدرسه به امور مختلف آموزشی و پرورشی، رویکردی انسان محور دارند. ربیعی با اشاره به این موضوع، شادی را مهم ترین هدف مدرسه می داند: «هدف اولمان آن است که مدرسه شادی باشیم و بچه ها در اینجا احساس خوشحالی کنند.» به گفته او دانش آموزان واحد نیاوران، در کنار مدرسه و خانواده، یکی از راس های مثلث آموزشی-تربیتی خانه، مدرسه و دانش آموز هستند.

هر بازی با یک هدف اجرا می شود

انجام بازی های هدف دار و مهارت پرور در ساعت های درسی و تفریح، دومین هدف مسئولان واحد نیاوران است. ربیعی می گوید: «بازی درمانی یک سبک جدی در حوزه روانشناختی کودک و نوجوان است. در این مدرسه بچه ها یا بازی می کنند که یاد بگیرند یا یاد می گیرند که بازی کنند.» دانش آموزان واحد نیاوران برای انجام صحیح بازی های مختلف آموزش می بینند. کسب مهارت های دست ورزی و تقویت تمرکز از اهداف برگزاری بازی و مسابقه در مدرسه است.

دانش آموزان انتخاب می کنند تا مسئولیت پذیر شوند

از دیدگاه مدیر واحد نیاوران، تقویت روحیه انتخاب گری در دانش آموزان سومین هدف مسئولان مدرسه است: «ما بر اساس تئوری انتخاب از دکتر ویلیام گِلَسِر، روانپزشک آمریکایی، دانش آموزان را در معرض انتخاب کردن قرار داده و به جای آنها انتخاب نمی کنیم.» بر اساس نظریات مطرح شده در این زمینه، تمرین انتخاب گری در هفت سال دوم زندگی کودکان باعث می شود آن ها مسئولیت پذیر شوند. دانش آموزان در واحد نیاوران لباس فرم نمی پوشند و در تعیین قوانین جزئی مدرسه مؤثرند. وی در مورد نحوه پیاده سازی این دیدگاه در واحد نیاوران می گوید: «به عنوان مثال قانون آب خوردن سر کلاس بین دانش آموزان به رأی گذاشته می شود و آنان با دیدن نتیجه امر، در مورد ماندگاری یا تغییر آن قانون تصمیم می گیرند.»

برگزاری کلاس های فوق برنامه با موضوع مهارت های زندگی و آموزش فلسفه، انجام کار گروهی، تاکید بر هم افزایی (سینرژی) کودکان در انجام امور، توجه به تفاوت های فردی، پرورش مهارت های جسمانی و دست ورزی از دیگر ویژگی های آموزشی و تربیتی واحد نیاوران است.

اخبار پیشنهادی