درس‌مـان زیـــاد است؛ محیط خـــانه آرام باشد

* تهیه مطلب: محمد حسین نادعلی/ دانشآموز پايه یازدهم

دانش‌آموزان همواره تلاش پدرانشان را براي کار و برآورده کردن نيازهاي خانواده مي‌بينند و مي‌دانند که اين تلاش به ويژه در وضعيت اقتصادي امروز کشور، ارزش دوچنداني دارد. اما آن‌ها هم انتظاراتي از پدرانشان دارند. انتظاراتي که بيشتر شخصي و خانوادگي و مربوط به دوران نوجواني ما است.

 اين موضوع را ابتدا با چند دانش‌آموز پايه دهم و يازدهم واحد شريعتي مطرح کرديم. از اين دانش‌آموزان پرسيديم که چه انتظاري از پدرانشان دارند. «فاضل اکبرنيا» از پايه يازدهم رشته تجربي مي‌گويد دانش‌آموزان از پدرانشان انتظار دارند که در خانواده آرامش را حکمفرما کنند: « دانش‌آموزان در دوره دوم دبيرستان مشغله درسي فراواني دارند و نياز دارند محيط خانه در آرامش کامل باشد. ما از پدرانمان انتظار داريم مسائل کاري خود را وارد خانواده نکنند تا بچه‌ها در محيطي آرام درس بخوانند.»

انتظارات دانش‌آموزان از پدرهايشان البته هميشه مربوط به درس نيست. خيلي از بچه‌ها دوست دارند در محيط خانه و جامعه، کمي مستقل باشند. «سجاد خليلي» دانش‌آموز پايه دهم واحد شريعتي در اين‌باره مي‌گويد: «کنترل فرزندان توسط خانواده امري پسنديده است اما اگر بچه‌ها به حدي  از درک و فهم رسيده باشند که بتوانند در مدرسه و جامعه خوب و بد را از هم تشخيض بدهند مي‌توان کمي به آنها در تصميم‌گيري‌ها استقلال داد.»

اين دانش‌آموز مي‌گويد اين حرف به معني اين نيست که نظارت پدرها کمرنگ‌تر شود: «کنترل اولياء به ويژه پدرها، از سر دلسوزي و کاملا به‌جا و صحيح است. اما مي‌توان در مواردي هم که مشکلي پديد نمي‌آورد به دانش‌آموزان اعتماد کرد و امکان آزمون و خطا به آن‌ها داد.»

مسير انتظارات دو طرفه است

در برابر انتظارات دانش‌آموزان، پدران هم انتظارات متقابلي دارند. آن‌ها تلاش مي‌کنند در تمام مراحل تحصيل همراه دانش‌آموزان باشند تا فرزندانشان بدون هيچ مشکلي درس بخوانند. درباره انتظارات پدران از فرزندانشان، با «علي نوري» مشاور پايه يازدهم مدرسه‌مان گفتگو کرديم.

او در عين حال که يک پدر است و مي‌تواند از دو زاويه به ماجرا نگاه کند. نوري مي‌گويد وظايف پدر و دانش‌آموزان متقابل است: «پدران و فرزندانشان وظايفي نسبت به يکديگر دارند. يعني اين مسير دو طرفه است.» او درباره اين وظايف دو طرفه اضافه مي‌کند: «تربيت صحيح فرزندان، مهمترين وظيفه هر پدري است تا فردي که به جامعه تحويل مي‌دهد سالم و مفيد باشد. از طرفي فرزندان هم وظيفه دارند به اوليا خود احترام بگذارند، از حرف‌هايشان اطاعت کنند و به آنان در انجام کارهايشان کمک نمايند.»

اخبار پیشنهادی