برگزاری جشن هماهنگ دبستان های علامه طباطبایی

دست پدر و مادرهایشان را گرفته اند و خوشحال، به سالن بزرگی که به آن دعوت هستند نگاه می کنند. سالن پر از بادکنک برای خوشامد گویی به آن ها آماده شده است و بلندگوها آهنگ های شاد و کودکانه پخش می کنند. همه این آماد ه سازی ها برای بچه هایی است که از ابتدای مهرماه باید درس و مدرسه را در ۴ واحد پیش دبستان و دبستان مجتمع علامه طباطبایی شروع کنند.

دانش آموزان چهار دبستان پسرانه و دخترانه مجتمع علامه طباطبایی واحدهای نیاوران، تهرانپارس، پاسداران و تجریش پنج شنبه ۱۵ شهریور ماه در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو آمده اند تا در کنار اولیاء خود بازگشایی مدارس را در آستانه مهر جشن بگیرند. ساعت ۱۰ صبح است و نوآموزان علامه ای با اولیاء شان وارد سالن بزرگ خلیج فارس می شوند.

میهمانی ۷۰۰ نفری

جشن آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ ویژه دانش آموزان چهار دبستان پسرانه و دخترانه علامه طباطبایی، ساعت ده و سی دقیقه آغاز می شود. «سید جلال الدین سیفی» مدیر پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران به عنوان دبیر برگزاری این مراسم، از چند ساعت قبل در محل برگزاری جشن است تا کارهای لازم برای پذیرایی از حدود ۷۰۰ میهمان انجام شود.

ابتدای لابی سالن، همکارانی از چهار دبستان علامه طباطبایی به دانش آموزان و خانواده هایشان خوشامد می گویند و کمی آنطرف تر، مجموعه غذایی هفت و نیم، با چای و کیک و نسکافه، مشغول پذیرایی از آنهاست.

سیفی می گوید برای این جشن از دو ماه قبل جلسات مختلفی برگزار شده است: «برای اینکه جشن امروز به بهترین شکل انجام شود بیش از شش جلسه با آقایان توفیق حق، جوادزاده و ربیعی برگزار کردیم تا همه جزییات به صورت دقیق مشخص شود. همکاران هر چهار دبستان علامه طباطبایی در این جشن به ما کمک می کنند تا به اهدافمان برسیم.»

آنطور که دبیر برگزاری این جشن می گوید، دو هدف اصلی برای این مراسم تعیین شده: «هدف اول، برگزاری جشن بازگشایی مدارس در فضایی شاد است تا بچه ها با احساس بهتری مدرسه را آغاز کنند. یعنی اول مهر بچه هایی داشته باشیم که شاد و قوی باشند. همچنین قصد داریم نشان دهیم که هر چهار دبستان علامه طباطبایی بر اساس یک استراتژی واحد و منسجم کار می کنند و سیاست ها و اهداف کلی آن ها با هم تفاوتی ندارد.»

شما بهترین هدیه های خداوند هستید

میهمانان ویژه این جشن «یاسر توفیق حق» مدیرعامل موسسه علامه طباطبایی و «مصطفی جوادزاده» قائم مقام مجتمع هستند. «هادی ربیعی» مدیر واحد نیاوران، «نجمه امرالهی» مدیر واحد تهرانپارس، «سید جلال الدین سیفی»مدیر واحد پاسداران و «ساره قادری» مدیر واحد تجریش هم از ابتدای جشن به همراه کادر اجرایی مدارس خود در سالن حضور دارند.

مراسم به طور رسمی با سخنرانی «مصطفی جوادزاده» آغاز می شود. او در دو بخش با پدر و مادر ها و دانش آموزان صحبت می کند. جوادزاده حرف هایش را ابتدا خطاب به دانش آموزان شروع می کند: «امروز همه ما به خاطر شما نوآموزان اینجا هستیم چون شما مهمترين هديه هاي خداوند به زندگي پدر و مادرتان هستيد. از صبح تا غروب همه زحمات پدر و مادرها فقط برای شماست. این جشن و همه کارهایی که در مدارس انجام می شود هم به خاطر حضور دانش آموزان است. پس باید خوب درس بخوانید و همیشه قدردان زحمت های پدر و مادرتان باشید.»

جوادزاده  بعد از معرفی مدیران چهار دبستان علامه طباطبایی، خطاب به والدین هم می گوید: « باید تلاش کنیم تربيت فرزندانمان به نحوي باشد كه آنها براي زندگي و چالش هایش آماده شوند. وظيفه مدرسه و خانواده اين است كه دانش آموزان را محكم، شاد و با انگيزه پرورش دهند.»

خاله خورشید و دلقک با مزه

صحبت های قائم مقام مجتمع که تمام می شود، نوبت به اجرای برنامه های شاد و هیجان انگیز برای علامه ای های کوچک می رسد. خاله خورشید، مجری برنامه کودک شبکه ۲ روی صحنه می آید و چند ثانیه بعد صدای جیغ و دست و هورای بچه ها سالن را پر می کند. برنامه خاله خورشید پر از شادی و خنده و موسیقی است و وقتی دلقک با مزه ای به نام «دودو» وارد سالن می شود، بچه ها دست می زنند و با شادی جیغ می کشند. دلقک با همه شوخی می کند و بچه ها و خانواده هایشان را می خنداند و به وجد می آورد.

خانواده ها، خوشحال از شروع پاییز

چند نفر از پدرهای دانش آموزان مشغول صرف چای هستند. «محمد اثنی عشری» پدر «فرامرز اثنی عشری» است. او می گوید از شروع پاییز خوشحال است: «با شروع پاییز و بازگشایی مدارس برنامه زندگی بچه ها منظم تر می شود. سه ماه تابستان را تفریح کردند و حالا باید صبح ها زود بیدار شوند و نظم بیشتری داشته باشند. البته ابتدای مهر برایشان کمی سخت است ولی خیلی سریع عادت می کنند.» خانواده «امیرعلی کلاهی» از واحد نیاوران هم همین نظر را دارند. «علیرضا کلاهی» پدر امیرعلی اعتقاد دارد مدرسه بچه ها را هدفمند می کند: «در مدارسی مثل مجتمع علامه طباطبایی بچه ها منظم و مرتب تربیت می شوند و در عین حال شادی و تفریح آن ها برقرار است. وقتی درس و تفریح همزمان وجود داشته باشند دانش آموزان با علاقه بیشتری به مدرسه می آید و این اتفاق بسیار مهم و ارزشمندی است.»

آموزش قوانین با نمایش

داخل سالن برگزاری جشن، نمایش پسرعموها شروع شده است. دو بازیگر اصلی این نمایش، داستان خود را با مشارکت بچه ها پیش می برند و در هر قسمت از اجرای نمایش، دانش آموزان را هم با خود همراه می کنند. نمایش قوانین راهنمایی و رانندگی را به بچه ها یاد می دهد. شور و هیجان علامه ای های کوچک آنقدر هست که بازیگران نمایش در انتها، از این همه شادی و همراهی تشکر می کنند.

ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر، مجری مراسم، پایان جشن را اعلام می کند. بچه هایی که ابتدای مراسم دست خانواده خود را محکم گرفته بودند، حالا علامه ای هایی هستند که جلوتر از آن ها با خنده و شادی می دوند و پدر و مادرشان را دنبال خود می کشند. نگرانی و خجالت ابتدای جشن، به انرژی و شادی تبدیل شده است، همانطور که «سید جلال الدین سیفی» آرزو دارد: «بچه هایی شاد و قوی».

اخبار پیشنهادی