اقبالی نسب: حال خوب در گرو روابط اجتماعی خوب است

حسین اقبالی نسب روان درمانگر و مبدع سبک زندگی هوشمندانه در سومین همایش معلمان، مدیران و کارکنان مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی، ویژگی های انسانی که از حال خوب بهره می برد را تشریح کرد.

اقبالی نسب در این همایش درباره سبک زندگی و معنویت در سازمان برای حاضران صحبت کرد. او ابتدا از علامه ای ها خواست روی برگه کاغذ محوری کشیده و تاریخ امروز را روی آن مشخص کنند. او درباره اهداف این کار گفت: «همه دقت کنند که تاریخ امروز را در کجای محور مشخص کرده اند. کسانی که ابتدای محور را مشخص کرده اند به زندگی امید بیشتری دارند و خود را در ابتدای آن می پندارند ولی بعضی که اواخر محور را علامت زده اند امید کمتری دارند.»

وی سپس این موضوع را تفسیر کرد وگفت: «حال افراد موقعی نامناسب است که از شرایط موجود ، هرچقدر هم که خوب باشد، راضی نباشند. این افراد ممکن است در زندگی به هر آنچه خواسته اند رسیده باشند اما چون حال درونی خوبی ندارند از زندگی لذت نمی برند.»

مشاور و درمانگر خانواده حرفهای خود را با یک پرسش ادامه داد: «حال خوب در گرو چیست و چگونه به وجود می آید؟ نباید فراموش کنیم بدون داشتن حال خوب روابط اجتماعی سالمی نخواهیم داشت بنابراین باید برای خوب بودن تلاش کنیم.»

کتاب دین و معنویت را بخوانید

حسین اقبالی نسب در ادامه بحث یک کتاب در حوزه روانشناسی معرفی کرد. او از حاضران خواست کتاب «دین و معنویت» را مطالعه کنند. «در این کتاب درباره تجربه ای صحبت شده است که مستقیما مربوط به حال خوب است. نویسنده تحقیقات گسترده ای درباره حدود هزارنفری انجام داده است که تجربیات نزدیک به مرگ داشته اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد افرادی که تجربیات نزدیک به مرگ داشته اند در چند صفت کلیدی انسانی، بیش از ۷۰ درصد تغییر داشته اند.»

این مشاور تغییرات رفتاری افرادی که در کتاب درباره آنها صحبت شده را اینگونه بیان کرد: «بعضی از ویژگی های خاص در افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشته اند تغییر می کند. به عنوان مثال بسیار قدرشناس و صبور می شوند و در جستجوی خودشناسی و خودسازی خواهند بود. همچنین عمیقا به دنبال معنای زندگی هستند. این افراد هر روز زندگی خود را به عنوان آخرین و اولین روز زندگی فرض می کنند.»

بخشش را تمرین کنید

اقبالی نسب در بخش دیگری از حرفهایش حاضرین را به تقویت تواضع و صلح و بخشش دعوت کرد و گفت: «انسان معنوی فردی مرگ‌آگاه است. او به این باور می رسد که اگر افراد دیگر در زندگی اش حضور نداشته باشند نمی تواند تواضع و بخشش را تمرین کند. پس باید سازمان و آدمهای اطراف شما به عنوان مقدس ترین و محترم ترین افراد باشند تا بتوانید تواضع و صلح و بخشش را تمرین کنید. این کارها در نهایت به زندگی شما معنا می بخشد و حالتان را خوب می کند.»

اخبار پیشنهادی