آموزش مهارت های زندگی به علامهای های کوچک از اولویت های مجتمع فرهنگی-آموزشی علامهطباطبایی در مقطع ابتدایی است. در این کلاسها و کارگاهها دانش آموزان مهارت هایی را می آموزند تا شخصیتی مستقل داشته باشند.
مهارت هاي زندگي چيست؟
توانايي انجام رفتارهاي سازگارانه و مثبت به گونهاي که فرد بتواند به گونه بهتر و موثرتري با مشکلات و دشواري هاي زندگي روزمره خود کنار بيايد و مسئوليت هاي اجتماعي و شخصي زندگي را بهتر بپذيرد و توانمندي هايش را بروز دهد و از آسيبهاي ناشي از ناتواني درحل مشکلات در امان بماند.
در واقع تواناييهايي که باعث ارتقاي بهداشت رواني افراد جامعه، غناي روابط انساني، افزايش سلامت و رفتارهاي سالم در سطح جامعه ميشود.
اين مهارتها به افرادکمک ميکنند هم خودشان و هم جامعه را از آسيبهاي رواني اجتماعي حفظ کرده وسطح بهداشت رواني خويش و جامعه را ارتقاء بخشند. پس در واقع مهارتهاي زندگي هم به صورت يک راهکار ارتقاي سلامت رواني و هم به صورت ابزاري در پيشگيري از آسيبهاي رواني اجتماعي مبتلا به جامعه نظير، آزار کودکان، خشونتهاي خانگي و اجتماعي، خودکشي، اعتياد، ايدز و موارد مشابه قابل استفاده است.
اهداف کلي:
حذف رفتارهاي مخرب و جايگزين کردن رفتارها و واکنش هاي سازنده
اهداف جزئي:
۱- تغيير نگرش و هم چنين ايجاد و تقويت حس خودکارآمدي
۲- تقويت بينش و مهارت جهت رشد کرامت خويش
۳- تقويت روحيه مبني بر تکريم ديگران
۴- ارتقاء توانمنديها براي زندگي فردي و اجتماعي متناسب با ارزشهاي اسلامي
۵- تغيير مثبت در برقراري ارتباط با همسالان
۶- شناخت هيجان هاي مختلف و راه هاي مقابله با هيجانهاي منفي
۷- تغيير مثبت در عملکرد تحصيلي
ابزارهاي آموزشي:
۱- ويدئو پروژکتور
۲- تخته وايت برد
۳- کتاب داستان
۴- فلش کارت
۵- عروسک هاي نمايشي
۶- کاربرگ
سرفصل هاي آموزشي:
۱- ارتباط با خدا
۲- مهارت خودآگاهي
۳- مهارت همدلي
۴- مهارت برقراري ارتباطات بين فردي
۵- مهارت برقراري رابطه موثر
۶- مهارت مقابله با هيجانات منفي و مقابله با استرس
۷- مهارت حل مسأله و تصميم گيري
اهداف رفتاري:
در پايان از دانش آموز انتظار ميرود که بتواند:
۱- خود را به عنوان فردي با کفايت، دوست داشتني و با ارزش بداند.
۲- انسان هاي ديگر را علي رغم اينکه با او متفاوت هستند بپذيرد و احترام بگذارد.
۳- روابط بين فردي و اجتماعي با ديگران داشته باشد.
۴- شيوه صحيح يک ارتباط کلامي و غيرکلامي را انجام دهد.
۵- هيجان هايش را در لحظه شناسايي کند و راهکاري براي هيجان هاي منفي بيابد.
۶- مسائل و مشکلاتش را ريشه يابي کند و خودش به دنبال حل آن ها باشد.
روش تدريس:
۱- داستان به همراه پرسش و پاسخ
۲- بارش فکري
۳- انيميشن
۴- نمايش و ايفاي نقش
۵- بحث و گفتگو
شيوه هاي ارزشيابي:
۱- پرسش و پاسخ
۲- نقاشي
۳- تمرينات دونفره
۴- بازي هاي گروهي