توصیه مدیر واحد پاسداران: کار امروز را به فردا نیندازید

به مناسبت فرا رسیدن ماه مهر و شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با مدیران مدارس علامه طباطبایی مصاحبه کردیم. در این گزارش، صحبتهای دارا امانی، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران، پیرامون سال تحصیلی پیش رو و تابستانی که گذشت، را بخوانید.

دارا امانی در مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی سابقه ۱۷ ساله دارد و یکی از قدیمی های این مجموعه فرهنگی، آموزشی است. امانی می گوید: «در تمام این سال ها پایگاه تابستانی همواره از اهمیت ویژه ای در برنامه ریزی ها و سیاست های مجتمع برخوردار بوده است. این اهمیت چند دلیل دارد. اول این که شکاف بین دو سال تحصیلی را پر می کند و دانش آموز از فضای آموزشی فاصله نمی گیرد. دوم این که باعث شناخت دو طرفه دانش آموزان و مسئولان، مخصوصا در پایه هفتم می شود تا دانش آموزان در هفته های اول سال تحصیلی سردرگم نباشند.»

وی از برنامه های پایگاه تابستانی واحد پاسداران می گوید: «پایگاه تابستانی با برنامه های آموزشی و تفریحی به مدت شش هفته برگزار شد. دو روز اردویی و تفریحی و دو روز آموزشی تدارک دیده شد. در بخش آموزشی پایگاه تابستانی دروس سال بعد تحصیلی به دانش آموز آموزش داده می شود، از این جهت می توان گفت اهمیت پایگاه تابستانی کمتر از سال تحصیلی نیست؛ اما نحوه آموزش و اداره کلاس در تابستان کمی انعطاف پذیرتر از سال تحصیلی است.

برای دانش آموزان تازه وارد پایه هفتم، کلاسهای معرفی رشته های پژوهشی برگزار شد. هشتمی ها و نهمی ها به روال سال گذشته در کلاسهای پژوهش شرکت کردند.»

او می گوید: «برنامه های اردویی هفتمی ها جدا از سایر پایه ها برگزار شد. در پایگاه تابستانی سال جاری پایه هفتم را از پایه های هشتم و نهم جدا کردیم. هفتمی ها با سابقه آموزشی و تربیتی متفاوت وارد فضای مدرسه می شوند. ما با این کار قصد داشتیم آموزش را از چند بعد به طور دقیق پیش ببریم و دانش آموزان را یک دست کنیم.»

چهار بال برای پرواز

امانی از سیاست های مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی می گوید: «ما از ابتدا چهار بال برای مجتمع تعریف کرده ایم که عبارتند از آموزش، پرورش، پژوهش و ورزش. اعتقاد ما این است که فقط با پرداختن به بحث آموزش نمی توان دانش آموزان چندبعدی تربیت کرد.»

او ادامه می دهد: «مهمترین هدف ما این است که دانش آموز علاقه و استعداد خود را بشناسد و در مقطع بعدی آن را دنبال کند.»

او اهداف مدرسه را این گونه توصیف می کند: «برای رسیدن به شکوفایی، در هر چهار زمینه با دانش آموز کار می کنیم تا افرادی را تربیت کنیم که در روابط اجتماعی موفق باشد، قدرت نه گفتن ، اعتماد به نفس و تفکر انتقادی داشته باشد. من دوست دارم دانش آموز واحد پاسداران، بعد از سه سال که از مدرسه خارج می شود، بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند.»

کار امروز را به فردا نینداز

عدم تعلل، یکی از صفاتی است که امانی بر آن تاکید دارد: «مهم ترین نکته ای که مدام به همکاران و دانش آموزان متذکر می شوم، این است که کارها را هرچه سریع تر انجام دهند.»

ویژگی دیگری که او بر آن تاکید دارد صداقت است. «من همیشه به خانواده ها و دانش آموزان گفته ام که در هر موضوعی با آنها صادق هستم و انتظار دارم آنها هم همینطور رفتار کنند. سال گذشته با این روند پیش رفتیم و  بازخورد خوبی گرفتیم.»

خانواده ها مطالبه گر باشند

مدیر واحد پاسداران می گوید: «خواهش من این است که خانواده ها پشتیبان ما باشند، به ما اعتماد کنند و از ما مطالبه گری کنند.»

او راه های ارتباطی با مدرسه را توضیح می دهد: «برای والدین راه های ارتباطی متنوعی در نظر گرفته ایم. جلسات ماهیانه مهمترین راه ارتباطی ما و والدین است. کلاس های آموزش خانواده هم با موضوعات مشخص برگزار می شود. ضمن این که در صورت نیاز ملاقات های انفرادی در نظر می گیریم. خانواده ها می توانند از طریق کانال های اطلاع رسانی واحد پاسداران نیز از آخرین اخبار مدرسه اطلاع پیدا کنند.»

اخبار پیشنهادی