خانواده ها بهترین ارزیاب فعالیت های مدرسه هستند.

روزهای پایانی شهریور ماه فرصت خوبی است تا با مدیران مدارس به صحبت بنشینیم و دورنمایی از برنامه های سال تحصیلی جدید ترسیم کنیم. به همین بهانه با محمد طاهری، مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران، گفت و گو مفصلی ترتیب دادیم. در بخش دوم گفت و گو با مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران، برنامه های مدرسه برای سال تحصیلی و چند توصیه به والدین را از زبان محمد طاهری شنیدیم.

آقای طاهری، برنامه های شما برای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ چیست؟

ما برنامه ای را در تابستان برای پایه یازدهم و دوازدهم شروع کردیم و آن کار کیفی است. کار کیفی کلید واژه ای است که ما به صورت ساده این طور برای بچه ها تعریف کرده ایم: «کار کیفی کاری است که با آن کیف می کنید.»

 همه دانش آموزان مکلف هستند یک کار کیفی در مدرسه داشته باشند. شرح وظایف دانش آموز مشخص است اما غیر از اینها یک کار کیفی با تمرکز بر فعالیت خطی انجام می شود. سه سرفصل اصلی داریم که المپیاد و پژوهش و کانون هستند. دانش آموزان در تابستان با این سرفصل ها آشنا شده اند و رشته مورد نظر خود را انتخاب کرده اند.

هدف از برنامه کار کیفی چیست؟

ما در کار کیفی دو انتظار داریم. اول این که دانش آموز از انجام آن کار لذت ببرد و به اصطلاح کیف کند. دومین هدف این است که در مسابقات بیشترین تلاشش را انجام بدهد. ما قصد نداریم در مسابقات رشته های کار کیفی هم به دانش آموز استرس وارد شود، اما انتظار داریم که با اعتماد به نفس در مسابقات شرکت کند و تمام تلاشش را انجام دهد.

برای شروع سال تحصیلی با اولیا چه حرفهایی دارید؟

 بهترین ارزیاب فعالیت های ما، خانواده ها هستند. خواهش ما از خانواده ها این است که منصفانه و دقیق کار ما را ارزیابی و اشکالات ما را سریعا به ما گوشزد کنند. ما با خانواده ها در یک تیم هستیم و هدف مشترک ما موفق شدن دانش آموز است.

خواسته اصلی ما از خانواده ها این است که هفت کار مفید را به جای هفت کار مضر دیگر انجام دهند. به جای عادت های مخرب «عیب جویی»، «مقصریابی»، «غرغر کردن»، «تهدید»، «تنبیه» و «باج دادن»، هفت کار مفید «حمایت»، «تشویق»، «گوش دادن فعال»، «پذیرفتن»، «اعتماد، «احترام» و «مذاکره در مورد اختلاف ها» را انجام بدهند. جایگزینی این عادت ها نیاز به تمرین مستمر دارد که ما قصد داریم در طول سال تحصیلی با خانواده ها این تمرین را انجام دهیم. شروع مهر برای اولیا هم بهانه خوبی برای تغییر است. امید ما این است که روز یک مهر دانش آموزان با نشاط و با انگیزه و آماده داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی