مدیر واحد گلستان: به دنبال ایجاد خلاقیت در دانش آموزان هستیم

در روزهای منتهی به اول مهر، جنب و جوش در مدارس به اوج خود می رسد. واحد گلستان هم از این امر مستثنی نیست. هرکس به کاری مشغول است، از خط کشی حیاط و گل آرایی باغچه تا نصب بنر تبریک شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۶ . در میان ساعت های پرکار روزهای آخر شهریور فرصتی دست داد تا با حجت حضرتی، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان گفت و گویی درباره تابستان و سال تحصیلی جدید داشته باشیم. حضرتی در این گفت و گو از کلاسهای اختصاصی که فقط در واحد گلستان برگزار شد، و همینطور تمرکز ویژه بر کلاسهای کانون فرهنگی در طول سال تحصیلی گفت. صحبتهای وی را در ادامه بخوانید.

شروع گفت و گو با مدیر واحد گلستان پیرامون پایگاه تابستانی و کیفیت برگزاری آن بود. حضرتی از برگزاری پایگاه تابستانی ابراز رضایت می کند و می گوید: «ما در واحد گلستان، تابستان خوبی را به همراه دانش آموزان گذراندیم. کمترین میزان غایب را نسبت به سالهای گذشته داشتیم. ارزیابی وضعیت جسمانی، کلاس بندی ها، گروه بندی های پژوهشی، کانون فرهنگی و ورزشی در طول پایگاه تابستانی انجام شد.»

او ادامه می دهد: «هر واحد با توجه به سیاست ها و انتظاراتی که دارد، برنامه های متفاوتی را تدوین می کند. ما در پایه هفتم و هشتم درسی به نام بازی و ریاضی تدارک دیدیم. هدف ما این بود که از طریق طرح بازی های معماگونه به صورت غیر مستقیم استراتژی های حل مسئله را به دانش آموزان منتقل کنیم. برای پایه نهم نیز یک زنگ برای معرفی رشته ها و هدایت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد.»

آموزش دوباره خواندن و نوشتن

حضرتی یکی از کلاس های با اهمیت پایگاه تابستانی را کلبه ادبی می داند. « زنگ کلبه ادبی برای هر سه پایه برگزار شد. مشکل بسیاری از دانش آموزان و به طور کلی افراد جامعه این است که می خوانند و می نویسند، اما در بعضی اوقات متوجه مفهوم جمله نمی شوند و یا در انتقال آنچه که در ذهن دارند ناتوان هستند. به همین سبب کتابهایی با عنوان «لذت خواندن» برای کلبه ادبی تهیه شد و براساس آن قدرت خواندن و نوشتن ادبی دانش آموزان تقویت شد.»

ضبط ویدیوهای یادگیری معکوس تا پایان مهر

یادگیری معکوس، یکی از سیستم های نوین آموزشی است که در واحد گلستان اجرا می شود. در این سیستم دانش آموزان در خانه با ویدیوهای آموزشی، درس را فرا می گیرند و در کلاس به رفع اشکال و تثبیت یادگیری ها می پردازند. به گفته حجت حضرتی، ضبط ویدیوهای درسی در مهر ماه به اتمام می رسد.

امسال، سال کانون فرهنگی است

تمرکز بر فعالیت های کانون فرهنگی از جدی ترین برنامه های واحد گلستان است. حضرتی در این باره می گوید: «رشته های پژوهشی با تلاش مستمر همکاران، در چند سال گذشته کار خود را به خوبی انجام داده است. تمرکز ما در سال تحصیلی پیش رو بیشتر بر کانون فرهنگی خواهد بود. ما در کانون فرهنگی و هنری به دنبال چند چیز هستیم. تحریک حس زیبایی شناسی، خلاقیت و ایجاد هماهنگی بین حواس پنجگانه از اهداف ما است.»

او می افزاید: «مشکلی که امروز نه تنها نوجوانان، بلکه اکثر افراد جامعه به آن مبتلا هستند، کاهش حس زیبایی شناسی است. نوجوان نمی تواند بین موسیقی فاخر و موسیقی مبتذل تفاوت قائل شود. علاوه بر این ما شاهد هستیم که دانش آموزان بلد نیستند از حواس خود با هماهنگی استفاده کنند. آخرین هدف ما نیز یاد دادن یک مهارت به دانش آموز است.»

واحد گلستان برنامه ای ویژه برای سرود و تئاتر دارد. «سرود و تئاتر از برنامه کانون فرهنگی بیرون آورده شده است. در این دو رشته به صورت انتخابی جلو می رویم تا بتوانیم در مسابقات استانی و کشوری حضور شایسته داشته باشیم. در سال تحصیلی جاری رشته های آشپزی، امداد و نجات، تولید و تدوین فیلم کوتاه، هنرهای دستی و عروسک سازی از رشته های کانون فرهنگی ما خواهد بود.»

در ورزش هرکس با خودش سنجیده می شود

«در زنگ ورزش چهار رشته والیبال، بسکتبال، فوتسال و پینگ پنگ به روال سالهای گذشته پیگیری می شود.» طبق گفته مدیر واحد گلستان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ، نمره ورزش دانش آموزان بر مبنای استاندارد ثابت به آنها داده نمی شود، بلکه نمره ورزش هر شخص بر مبنای پیشرفت خودش به او داده می شود.

لباس فرم برای کادر اجرایی

«از برنامه هایی که در سال جاری انجام می دهیم این است که کادر اجرایی هم از اول سال لباس فرم خواهند داشت.» حضرتی می گوید: «امیدواریم بتوانیم سال بعد برای معلم ها هم این کار را انجام دهیم. لباس هم شکل به یک مجموعه هویت می دهد و دانش آموزان خود را نزدیک تر به پرسنل احساس می کنند. ما معتقدیم که نظم ظاهری از پوشش به کلام و رفتار و اندیشه های فرد انتقال پیدا می کند.»

آموزش دروس، تنها بخشی از وظیفه مدرسه است

حجت حضرتی، مدیر واحد گلستان، به مناسبت بازگشایی مدارس چند توصیه برای والدین دارد. اول این که خانواده ها روز اول مهر زودتر در مدرسه حضور پیدا کنند و قواعد راهنمایی و رانندگی را جلو در مدرسه رعایت کنند.

وی از صبحانه نخوردن دانش آموزان گلایه می کند و می گوید: «نخوردن صبحانه از عوامل اصلی بی حالی در سر کلاس درس است. مخصوصا در روزهای اول مهر این مشکل بیشتر است. توصیه بعدی ما این است که دانش آموزان صبحانه کامل بخورند و والدین برای فرزندشان میان وعده سالم مانند میوه های فصل تدارک ببینند.»

وی ادامه می دهد: «توصیه دیگر این است که از همان روز اول بر نظم فرزندشان تاکید کنند. یکی از کارهایی که ما در این چند سال آن را انجام دادیم این است که اگر دانش آموز چیزی در خانه جا بگذارد، در صورتی که والدین آن را به مدرسه بیاورند هم به دانش آموز تحویل داده نمی شود. با همین روش توانستیم این مورد را از چندین بار در روز تا یک الی دو بار در هفته کاهش دهیم.»

مدیر واحد گلستان به عنوان آخرین توصیه از خانواده ها درخواست می کند تا از فشار درسی بیش از حد به فرزندشان پرهیز کنند. «آخرین توصیه ما این است که خانواده ها توجه کنند که فرزندشان فقط برای یادگیری ریاضی و علوم به مدرسه نمی آید. او برای مجموعه ای از آموزشها به مدرسه می آید که درس یکی از آنها است. نظم، سلامت بدنی، آداب اجتماعی، شناخت فرهنگ ملی و بسیاری موارد دیگر نسبت به نمره ریاضی و علوم مهم تر هستند. خانواده ها اجازه بدهند که انتظارات آموزشی و درسی را مدرسه از دانش آموز بخواهد و آنها در این مورد به فرزندشان فشار بیش از حد نیاورند.»

اخبار پیشنهادی