تابستان، فصل کارهای غیرضروری ولی مهم

تابستان یک فرصت تعیین کننده برای پیشرفت است. بعضی از دانش‌آموزان با استفاده از این فرصت طلایی گوی سبقت را از دیگران می‌ربایند. در این مدت مطالعه درسی در کنار تفریح و استراحت نباید فراموش شود. امیر حسین میرزمانی، مشاور پایه هشتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان، تابستان را فرصت خوبی برای ایجاد تعادل بین درس و تفریح می داند. صحبت‌های او را در ادامه بخوانید.

میرزمانی در ابتدا با مقدمه‌ای در مورد تقسیم بندی زمان شبانه‌روز شروع می‌کند: «ما ۲۴ ساعت را به سه قسمت تقسیم می کنیم. ۸ ساعت کار، ۸ ساعت تفریح و امور شخصی و ۸ ساعت خواب. برای دانش‌آموزان بخش کار تبدیل به درس خواندن می‌شود. در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان ده ساعت در مدرسه هستند و انتظار ما این است که ۳ ساعت در خانه مطالعه درسی داشته باشند. با فرض این که از بخش خواب کاسته نشود زمان تفریح به حداقل می‌رسد. تابستان بهترین فرصت برای ایجاد تعادل کلی است اما ساعت مطالعه نباید به صفر برسد.»

در تابستان چه بخوانیم؟

مشاور پایه هشتم کارها را از نظر ضرورت و اهمیت می توان به چهار دسته تقسیم می کند. «کارهای ضروری و مهم، ضروری و کم اهمیت، غیرضروری و مهم، غیر ضروری و کم اهمیت.» او ادامه می دهد: «افراد موفق در دنیا در هنگام اوقات فراغت کارهایی را انجام می دهند که غیرضروری ولی با اهمیت است. توصیه من به بچه ها این است که در تابستان حتما کمتر درس بخوانند اما مطالب مفهومی و پایه ای را بخوانند و علم خود را بیشتر کنند. تابستان بهترین زمان برای خواندن زندگی نامه دانشمندان و الگو گرفتن از آنها نیز هست.»

ایجاد تعادل با پایگاه تابستانی

میر زمانی تعطیلی مطلق سه ماهه را به سود دانش آموزان نمی داند. «تعطیلی تابستان برای زمانی بود که وسایل سرمایشی وجود نداشت اما امروزه تعطیلی مطلق سه ماهه معنا ندارد. ما با برگزاری پایگاه تابستانی سعی داریم بخشی از این شکاف را پر کنیم تا به روند آموزش لطمه نخورد.»

وی مدت زمان پایگاه تابستانی را دقیق و کارشناسی شده می داند و می گوید: «دو روز کلاس‌های درسی و دو روز اردو و ورزش در برنامه گنجانده شده که باعث ایجاد تعادل می‌شود. در زنگ‌های آموزشی بخشی از مطالب ریاضی و علوم سال بعد تدریس می شود که اکثر دانش‌آموزان این درس ها را دوست دارند، ضمن این که آزمون و پرسش سفت و سختی هم در کار نیست.»

مهم کارایی کلاس‌ها است نه تعدد آنها

مشاور پایه هشتم عقیده دارد تعدد کلاس های تابستانی اعم از هنری و ورزشی مهم نیست بلکه علاقه و انگیزه فرد نقش تعیین کننده دارد. «بچه ها در این سن پر از انرژی هستند و خستگی برایشان معنایی ندارد. نکته مهم این است که بچه‌ها از کلاس‌ها لذت ببرند و با عشق و علاقه سر کلاس  بروند.»

او می افزاید: «در این کلاس‌ها دو نکته مهم است، اول اثربخشی و دوم کارایی. اثر بخشی یعنی کار خوب انجام دادن که در اکثر کلاس ها آموزش های خوبی به بچه ها داده می‌شود. کارایی یعنی کار خوب را خوب انجام دادن. در این مورد است که عشق و علاقه خود دانش‌آموز باعث می‌شود که کارایی بالا برود. بهره‌وری وقتی اتفاق می‌افتد که کارایی و اثربخشی هم زمان اتفاق بیفتد.»

اخبار پیشنهادی