دبیر ریاضی: برای بعضی کارها فقط یک فرصت داریم

درس ها به طور عمده به دو بخش حفظی و مفهومی تقسیم می‌شوند و با توجه به این تقسیم بندی نحوه مطالعه و آمادگی برای امتحانات هرکدام با دیگری متفاوت است. خیلی از دانش آموزان در طول سال تحصیلی به جز مواقع امتحان های کلاسی یا ترم کتاب های حفظی را کنار می گذارند و زمان خود را کاملا به درس هایی مثل علوم و ریاضی اختصاص می‌دهند. محمد برزگر دبیر با سابقه ریاضی واحدهای گلستان و میرداماد، توصیه هایی برای مطالعه درس ریاضی دارد که در ادامه می خوانید.

از مطالب ساده غافل نشوید

برزگر هم سطح بودن امتحانات پایان ترم برای همه دانش آموزان را یکی از اصول عدالت آموزشی دانست. هم سطح بودن امتحانات درسی مشکلاتی را برای دانش آموزان علامه‌ای که درس‌ها را بالاتر از سطح کتاب فرا می‌گیرند ایجاد می‌کند. برزگر در این رابطه گفت: «خیلی از دانش‌آموزان قدرتمند دچار این مشکل می‌شوند که یک جای خالی یا یک صحیح غلط گیرشان می اندازد. آنها با علم به اینکه مطالب پیشرفته را خیلی خوب بلدند وارد امتحان می‌شوند و متن کتاب درسی را مطالعه نمی کنند.همین باعث می شود که یک جمله از متن کتاب آنها را غافلگیر کند.»

سوالات ساده و کلیشه ای بزرگ ترین دشمن دانش آموزان قوی هستند: «بارها و بارها برگه‌های دانش آموزان قوی را تصحیح کردم که اسیر یک سوال ساده شده اند، به خصوص در سال‌های اخیر که میل به تست زدن زیادتر شده. متاسفانه امروز اگر دقیق تصحیح شود ۳ الی ۴ نمره بیست بیشتر دیده نمی شود چون تشریحی نویس نیستند.»

کتاب درسی را خط به خط بخوانید

توصیه این معلم با تجربه برای دانش آموزان این است که صفحه به صفحه و خط به خط کتاب را مطالعه کنند. «به نظر من باید متن کتاب درسی را دقیق مطالعه کنند. بعد از آن حل مثال های کتاب درسی اهمیت فراوانی دارد چون مثالهای کتاب درسی به خصوص سوالات پایان فصلها و سوالات ترکیبی یک سری زاویه های پنهان و نکات ریز دارد که امکان دارد دانش اموز از آن غفلت کند».

معلم ریاضی واحد‌های گلستان و میرداماد در پایان صحبت هایش خطاب به دانش آموزان گفت: «اتفاقاتی در زندگی انسان هست که فقط یک بلیت برای آن داریم مثل امتحان ریاضی پایه هفتم اما کارهایی مثل تفریح و تلویزیون دیدن همیشه هست. سعی کنیم در آن اتفاقاتی که فقط یک بلیت برای آن داریم به بهترین شکل حاضر شویم».

اخبار پیشنهادی