با فرزندان خود که در آزمون ورودی قبول نشدند، چگونه رفتار کنیم؟

تغییر مقطع تحصیلی معمولاً با تغییر مدرسه همراه است. مدارس معمولاً برای جذب دانش‌آموز از آزمون ورودی و مصاحبه کمک می­گیرند. برخی از دانش ­آموزان در این آزمون­‌ها موفق می­شوند و برخی به نتیجه دلخواه نمی­رسند.

نتایج آزمون ورودی پایه هفتم مجتمع فرهنگی-آموزشی علامه طباطبایی اعلام شد. تعدادی از داوطلبان نتیجه دلخواه را کسب نکردند و ممکن است از این نتیجه احساس ناتوانی و یا سرخوردگی کنند. بهرامی روانشناس و مشاور دبیرستان دوره اول علامه­ طباطبایی–واحد گلستان در مصاحبه با خبرنگار «سایت علامه» گفت: « قبولی در آزمون ورودی مدارس نشانه توانمندی و یا ناتوانی نیست.» بهرامی اضافه کرد: «در آزمون ورودی شرایط دانش‌آموز تاثیرگذار است. برخی با بیماری و کسالت در جلسه حاضر شدند و برخی به دلیل نداشتن برنامه منسجم و مطالعه ناکافی نتیجه مطلوب کسب نکردند.» در هر حالتی دانش‌آموزان باید با واقعیت مواجه شوند  و مسئولیت کارهایشان را بپذیرند. وی افزود: « آینده درخشان دانش‌آموز صرفاً به محیط آموزشی بستگی ندارد بلکه می توانند در مدارس دیگر شرایط و آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند.»

الهام پورمحمد درباره نحوه رفتار والدین با نوجوانان گفت:« خانواده‌ها نباید محبت مشروط به فرزندانشان داشته باشند. مثلا بگویند اگر در آزمون ورودی قبول شوی برای من ارزشمند هستی.» خانواده­‌ها باید تلاش کنند دانش‌­آموزان رضایت و ارزشمندی را در خود احساس کنند و برای مسائلی که با آن مواجه می شوند،راه حلی پیدا کنند. وی اضافه کرد:« نتیجه مطلوب همیشه به یک عامل وابسته نیست. عوامل بسیاری نتیجه و فرآیند را می‌سازند.» دانش آموزان باید یاد بگیرند برنامه جایگزین داشته باشند. شاید اگر در مقطعی نتیجه مطلوب گرفته نشود همین امر دلیل شروع راه و اتفاق جدید ­شود. اتفاقی که زندگی زیبایی بسازد.

اخبار پیشنهادی