برای انتخاب مدرسه فرزندمان، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ از مدرسه چه می خواهیم و چطور باید اطلاعات لازم را برای انتخاب مدرسه جمع‌آوری کنیم؟ «محمدرضا میبدی»، عضو شورای عالی آموزش مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی، در این ویدیو تلاش کرده است با یک مثال، به گونه‌ای کارشناسی و علمی، نحوۀ انتخاب درستِ مدرسه را تشریح کند.

اگر می خواهید برای فرزندتان مدرسه انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو را تماشا کنید.

متن ویدئو

سلام، من “محمدرضا میبدی” هستم و دوران تحصیلی نسبتا موفقی را داشتم. توانستم مدال برنز و نقره المپیاد‌های ریاضی و کامپیوتر کشوری را کسب کنم و در سال ۱۳۷۶ موفق به کسب رتبه چهارم کنکور سراسری رشته ریاضی فیزیک شدم. در مقطع کارشناسی، در رشته مهندسی معماری تحصیل کردم  ولی به خاطر علایقی که به مسائل آموزشی داشتم، در مقطع ارشد و دکترا جذب رشته مدیریت آموزشی شدم. حدود ۲۵ سالی است که پست‌های مختلفی مانند دبیری، معاونت مشاوره و… را داشته‌ام.

چگونه مدرسه خوب انتخاب کنیم؟

راستش را بخواهید، امسال دخترم ماهور ۷ سالش شد و باید برایش مدرسه انتخاب می‌کردم.

هر‌چند، سال‌های سال بود که طرف مشورت خیلی از افراد در انتخاب مدرسه بودم ولی وقتی پای بچه خود آدم وسط باشد مسئله خیلی فرق میکند.

انتخاب‌ها روی سرنوشت ما خیلی تاثیر می‌گذارند. چه کنیم که انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشیم و بعداً پشیمان نشویم؟ از مدرسه چه می‌خواهیم و چگونه اطلاعات را جمع آوری کنیم؟ 

خلاصه، یک فهرست از مدارس مختلف تهیه کردم و سراغ پیش‌ثبت‌نام و بررسی آنها رفتم.

در این مسیر کلی مسئله و چالش داشتیم. آیا مدرسه‌ای که انتخاب می‌کنیم می‌تواند استعداد بچه من رو درست شناسایی کند و اون را به خوبی پرورش دهد؟  آیا به مسائل اخلاقی و تربیتی به اندازه کافی توجه دارند؟  آیا مدرسه می‌تواند به بچه من مهارت‌هایی را یاد دهد که در زندگی آینده‌اش به درد او بخورد؟ نظر خود بچه من در انتخاب مدرسه چقدر مهم است؟

این اطلاعاتی که جمع آوری کردم را گفتم بد نیست با شما هم به اشتراک بگذارم.

اولین بخش: به سراغ  طراحی های مدرسه رفتم

طراحی‌های مدرسه مانند سیاست‌ها، ارزش‌ها، شعارهای و حتی برنامه هفتگی مدرسه. سراغ چه نوع مدرسه‌ای بروم؟ مدرسه دولتی یا مدرسه غیر‌دولتی؟

برای آموزش‌های تکمیلی مثل زبان انگلیسی، ورزش، رباتیک، کامپیوتر و سایر سوادهایی که این روزها مهم شده است. آیا نیازهایم را داخل خود مدرسه پیدا کنم یا برای این کار دنبال چاره‌ای مثل آموزش‌های خصوصی و آموزشگاهی باشم؟

 دوری و نزدیکی مدرسه چقدر برایم مهم باشد؟ آیا می‌ارزد که سراغ مدرسه‌های دورتر بروم، هزینه سرویس بیشتری بدهم و اتلاف وقت داشته باشم ولی عوضش از امکانات و شرایط بهتری استفاده کنم؟

دومین بخش مهم: امکانات و تجهیزات مدارس

  1. کلاس‌های مدرسه چند نفره است؟ میز و نیمکت‌هایش چجوری‌اند و چیدمان آن‌ها در کلاس به چه شکلی اتفاق افتاده؟  آیا مدرسه امکانات سمعی و بصری مناسبی برای هر کلاس در نظر گرفته است؟ فضاهای جانبی مدرسه چطور‌اند؟ آزمایشگاه‌ها، کتابخانه، کارگاه و موارد این شکلی در مدرسه وجود دارند یا نه؟ حتی دستشویی و حیاط مدرسه و مسائل ایمنی و بهداشتی هم خیلی مهم است.
  2. خدمات جانبی مدرسه مثل سرویس رفت و آمد، بوفه و تهیه غذای مدرسه چطور است؟ آیا کیفیت لازم رو دارند یا نه؟
  3. این دوره زمانه آموزش مجازی هم خیلی مهم شده است. آیا کلاس‌های مجازی مدرسه، سیستم‌های مدیریت یادگیری مدرسه، اتوماسیون‌های اداری مدرسه، خوب کار می‌کنند یا نه؟
  4. از همه مهمتر، منابع انسانی مدرسه است. آیا مدیر، معلمان، مشاوران و ناظم‌ها، دانش و سابقه و مهارت و رفتارهای مناسبی با بچه‌ها دارند یا نه؟ خیلی وقت ها رفتار خوب یک معلم با یک دانش‌آموز، او را عاشق یادگیری می‌کند و برعکس، اشتباه و رفتار غلط یک معلم می‌تواند او را از درس بیزار کند.

مورد سوم: واقعیت‌های اجرایی مدرسه

آیا آرمان‌ها و وعده‌هایی که  در ذهن مدارس بود شکل عملی هم به خود گرفته است یا نه؟

در بخش اول، آیا کلاس‌های مدرسه حالت مشارکتی و فعال دارد و بچه‌ها در یادگیری سهیم هستند یا کلاس‌های کسالت آوری دارد؟ آیا  معلم‌ها سرشار از شوق تدریس‌اند یا دچار روزمرگی‌های کاری شده‌اند؟

 بخش دوم، آیا اولیای مدرسه درتصمیم‌گیری‌ها سهیم هستند و پیشنهادات آنها مورد استقبال قرار می‌گیرد یا کلاً ازمدرسه نا امید شده‌اند؟

سوم، جو بچه های مدرسه چطور است؟ آیا پرتلاش‌اند یا تنبل؟ آیا مسئولیت پذیرند یا ناز پرورده‌اند؟ بین آنها رفاقت حاکم است یا رقابت؟ و از همه مهمتر نظام مشاوره مدرسه چطور دارد عمل میکند؟ آیا توانسته این سه جزء یعنی بچه‌ها، اولیا و معلم‌ها را هماهنگ کند یا هر کسی در این مدرسه ساز خود را می‌زند؟ آیا مشکلات مدرسه با مکانیزم‌های خوبی حل می‌شوند یا مسائل دارد روی هم تلنبار می‌شود؟

چهارمین و آخرین بخش فرایند انتخاب مدرسه، رفتم سراغ خروجی‌های سیستم مدرسه. آیا معلمان و کادر آن مدرسه رضایت شغلی کافی دارند و به بودن در آن مدرسه افتخار می‌کنند؟ دانش آموزان و اولیای آن مدرسه رضایت کافی از مدرسه را دارند و مدرسه را دوست دارند؟ آیا فارغ‌التحصیلان آن مدرسه ویژگی‌های خاصی دارند که بشود آن را ناشی از تربیت و آموزش آن مدرسه دانست و طبیعتا یک سر هم به نتایج و افتخارات آن مدرسه زدم تا ببینم در آزمون‌های سراسری المپیادها، مسابقات منطقه و موارد اینگونه، چه موفقیت‌هایی را کسب کردند؟

حرف آخر

امیدوارم توانسته باشم مسیر خوبی را برای شما در فرایند انتخاب مدرسه ترسیم کرده باشم و بتوانید انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.