تشویق و تنبیه، دو روی یک سکه اند

جلسات مشاوره با حضور اولیا دانش آموزان پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی _ واحد نیاوران از چهارشنبه ۲۰ مهر شروع شد.

در اولین جلسه از این جلسات، اولیا دانش آموزان پایه پیش دبستان مدرسه حضور داشتند. «به آذین داوری» مشاور واحد نیاوران در این جلسه  درباره بهداشت روان و تشویق و تنبیه برای پدر و مادرها صحبت کرد.

داوری در این جلسه درباره تشویق و تنبیه گفت: «تنبیه از بین برنده انگیزه درونی دانش آموزان است. این امر باعث از بین رفتن ترس از تنبیه می شود. وقتی که اولیا با تنبیه، عکس العمل نشان می دهند، فرزندشان دیگر از آن عکس العمل نمی ترسد. همانطور که تشویق هم ترغیب کننده نیست. مثلا اگر برای انجام کار خوب به فرزنداتان هدیه خیلی خوبی می دهید، آن هدیه دیگر برای او ارزش ندارد.»
مشاور مدرسه واحد نیاوران در ادامه این جلسه درباره اهمیت موضوع تلاش در بچه ها گفت : «به جای تشویق در پایان انجام کاری، باید روی فرآیند تلاش دانش آموز متمرکز باشیم. تمرکز بر روی نتیجه و اهدای هدیه با تحقق آن، باعث ازبین رفتن احساس تحمل شکست می شود. پس به جای نتیجه بر روی تلاش تمرکز کنیم».

تقویت توانایی خود ارزیابی دانش آموز از کار های خودش، موضوع دیگر این جلسه مشاوره بود. به گفته مشاور واحد نیاوران تمرکز روی زمان حال به دانش آموزان کمک می کند کارهای خودشان را ارزیابی کنند و مسئولیت پذیری شان افزایش بیاید. در پایان این جلسه، مشاور مدرسه، چند تمرین به اولیا معرفی کرد.

اخبار پیشنهادی