تشریح برنامه های پژوهشی علامه ای ها در گفتگو با «محمد مالکی» مسئول پژوهش مجتمع

آموزش علامه ای ها در ۷ رشته پژوهشی

کلاس های پژوهشی دانش آموزان مجتمع علامه طباطبایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بعد از دوسال، با شروع سال تحصیلی به صورت حضوری آغاز شده است. علامه ای های واحد آبشناسان امسال در کلاس های ۷ رشته پژوهشی نانو، رباتیک، نجوم، هوا و فضا، انیمیشن، پزشکی و STEM شرکت می کنند. کلاس های پژوهشی دیگر واحدها هم بسته به انتخاب دانش آموزان و شرایط هر واحد برگزار خواهد شد.

به گفته «محمد مالکی» مسئول پژوهش مجتمع علامه طباطبایی، شروع آموزش حضوری برنامه های پژوهشی مجتمع را جدی تر کرده است: «در دو سالی که آموزش آنلاین بود، در کلاس های پژوهشی روی مسائلی همچون علوم مهندسی و نرم افزارهای شبیه ساز کار کردیم. در این مدت با برنامه ریزی هایی که داشتیم به صورت آنلاین در مسابقات مختلف کشوری و جهانی هم شرکت کردیم و مدال های بسیاری گرفتیم. از ابتدای سال تحصیلی جدید که آموزش رسما حضوری شده، فعالیت های پژوهشی علامه ای ها مثل قبل حضوری پیگیری می شود تا تیم های مجتمع برای شرکت در مسابقات مختلف آماده باشند.»

مالکی درباره هدف از برگزاری کلاس های پژوهشی می گوید: «اساسا هدف از برگزاری کلاس های پژوهشی آنلاین برای علامه ای ها، جذب و شناسایی استعدادها، تقویت فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی بین دانش آموزان، هدایت دانش آموزان و ارتباط با سایر مراکز علمی، فراهم کردن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی و ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای است.»

رشته ها چطور انتخاب می شود؟

روند انتخاب رشته پژوهشی از سال هفتم آغاز می شود. دانش آموزان در پایگاه تابستانی سال هفتم، یک رشته پژوهشی را انتخاب و سه سال در آن آموزش می بینند. علامه ای ها در هر رشته اصول پژوهشی را یاد می گیرند، سپس با انتخاب طرح و پروژه های مختلف، فعالیت عملی شان را شروع می کند. در پایان هر سال تحصیلی هم، آموخته های خود را به شکلی عملی در قالب پروژه تحویل می دهند.

چه آموزش هایی می بینند؟

دانش پژوهشان علامه ای امسال در کلاس های آنلاین رباتیک، با قطعات الکترونیکی، مقدمات الگوریتم، فلوچارت و برنامه نویسی آشنا می شوند. در رشته هوافضا مجموعه‌اي از علوم و توانايي‌هاي علمي و عملي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده‌ را فرا می گیرند، در کلاس های پژوهشی پزشکی، با علوم بیولوژی آشنا می شوند و توانایی تولید مواد، ابزار و سیستمهای نوین را با دستکاری سطوح اتمی و مولکولی را در کلاس های آنلاین نانو می آموزند. در رشته انیمیشن سازی نیز با اصول پویا نمائی و در کلاس های مجازی نجوم با گستره ارزشمندی از علوم در قالبی زیبا و تاثیرگذار که به آنها در پژوهش، شناخت جهان و … کمک می کند، آشنا می شوند.

استم رشته جدیدی است که از امسال در مجتمع علامه طباطبایی به دانش آموزان یاد داده می شود. اِستم علمی است که از علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی تشکیل شده است.

اخبار پیشنهادی