گفتگو با محمد عظیمی، معاون آموزشی واحد آبشناسان درباره شروع سال تحصیلی

آزمون فقط بخشی از فرآیند آموزش است، نه همه آن

آموزشِ دانش آموزان واحد آبشناسان، در بزرگترین مدرسه متوسطه دوره اول کشور با بیش از ۶۵۰ دانش آموز، ۲۴ کلاس درسی و ۱۲۰ دبیر و کادر اجرایی، امسال با چه برنامه هایی انجام می شود؟ اولویت های آموزشی مدرسه بعد از دو سال آموزش آنلاین، چه تغییری کرده است؟ بچه ها در این مدرسه، چطور ارزشیابی می شوند؟

به مناسبت شروع سال تحصیلی، این پرسش ها را با «محمد عظیمی» معاون آموزشی واحد آبشناسان مطرح کردیم. عظیمی می گوید پایگاه تابستانی امسال زمان خوبی برای دانش آموزان بود تا با فضای مدرسه و آموزش حضوری بیشتر هماهنگ شوند. تمرکز زدایی از آزمون های مدرسه در طول سال تحصیلی و ارزیابی دانش آموزان به شکل هفتگی، از برنامه هایی است که به گفته عظیمی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱  در واحد آبشناسان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بعد از حدود دو سال آموزش به صورت آنلاین، برنامه های آموزشی واحد آبشناسان از ابتدای مهرماه با چه اولویت هایی اجرا می شود؟

در روزهایی که به دلیل شیوع کرونا، آموزش حضوری مدارس قطع و یا به صورت مقطعی انجام میشد، مجتمع علامه طباطبایی توانست در آموزش آنلاین هم عملکرد موفقی داشته باشد. این موفقیت هم نتیجه تلاش دبیران مدارس بود و هم زیرساخت ها و سامانه های مجازی مجتمع. با این حال، باید پذیرفت که آموزش حضوری به دلایل متعدد، اتفاق موثرتری برای دانش آموزان است. بر همین اساس و با شروع پایگاه تابستانی، تلاش کردیم برنامه هایی برای هماهنگی بیشتر دانش آموزان با فضای حضوری مدرسه انجام دهیم. آشنایی دانش آموزان با مدرسه، کلاس، آزمون ها، کادر اجرایی، مشاوران، دبیران و همکلاسی هایشان مهمترین اهداف برنامه های ما در تابستان بود.

تابستان برنامه هایی اجرا کردیم تا به سمت رفع عقب افتادگی آموزشی احتمالی دانش آموزان در دو سال گذشته حرکت کنیم. تا آبان ماه هم به دبیران و مشاوران فرصت دادیم تا دانش آموزان را از نظر آموزشی به نهایت آمادگی برسانند. در این مدت اگر نیاز به کلاس فوق العاده یا جبرانی باشد، حتما برگزار می کنیم.

کادر آموزشی واحد آبشناسان در سال تحصیل جدید تغییراتی داشته و مشاوران جدیدی به تیم این مدرسه ملحق شدند. تیم آموزشی جدید واحد آبشناسان، چه برنامه هایی برای سال تحصیلی دارد؟

کادر جدید آموزشی واحد آبشناسان در کنار روش های کلاسیک آموزش، به دنبال توسعه رویکردهای تعلیم و تربیت و ایده های جدید است. آکادمی علم و اندیشه واحد آبشناسان و برگزاری کلاس های افتراسکول در رشته های مختلف از برنامه هایی است که با آن ها دانش آموزان را در مسیر استعدادهایشان قرار می دهیم. ما اعتقاد داریم که دانش آموزان هر کدام توانمندی های خاص خودشان را دارند. برنامه های سال جدید در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان، بستری آماده می کند استعداد همه دانش آموزان در هر رشته، شکوفا شود. بر همین اساس کلاس های واحد آبشناسان، امسال کارگاهی تر و دانش آموز محورتر برگزار می شود.

سطح آموزشی دانش آموزان واحد آبشناسان در طول سال تحصیلی چطور ارزیابی می شود؟

با آزمون های کلاسی، پرسش های شفاهی و کوییز دبیران، آزمون های جامع و آزمون های پایان ترم. اما امسال به شکل جدی در واحد آبشناسان از آزمون ها تمرکززدایی می کنیم. اعتقاد داریم آزمون بخشی از فرآیند آموزش است و نه همه آن. در حقیقت آزمون، تکه ای از پازل آموزش است. تمرکز بیش از اندازه به آزمون باعث افزایش استرس به دانش آموزان و خانواده ها می شود. بنابراین در این سال تحصیلی ارزشیابی دانش آموزان به صورت سنجش های هفتگی (آزمون های تشریحی و یا پرسش ها یا کوییزهای کلاسی) اهمیت ویژه ای دارد.

اخبار پیشنهادی