دختران علامه ای در کلاس مهارت های زندگی چه می آموزند؟

مهرناز طهرانی، روانشناس و مدرس مهارت های زندگی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در این یادداشت اقدامات صورت گرفته برای آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان و اولیاء را توضیح می دهد.

من به عنوان مشاور روان‌شناس دبيرستان دوره اول دخترانه علامه طباطبايي – واحد پاسداران علاوه بر کلاس مهارت‌هاي زندگي، جلسه‌هاي فردي و گروهي با دانش‌آموزان و اولياء برگزار مي‌کنم. همچنين در کلاس مهارت‌هاي زندگي به دختران علامه‌اي مهارت‌هاي خودآگاهي را آموزش مي‌دهم، چرا که آن‌ها در اين سن به دنبال کسب هويت هستند. قدرت شناخت و کنترل هيجان را آموزش مي‌دهم تا انواع هيجانات را بشناسند و بتوانند بر هيجانات زودگذر و مضر غلبه کنند. به دخترانمان مهارت تفکر نقاد و تصميم‌گيري را ياد مي‌دهم تا تحت تاثير حرف‌ها و هجمه تبليغات قرار نگيرند و براي گرفتن يک تصميم، مراحل درست تصميم‌گيري را طي کنند. يکي از مواردي که در کلاس مهارت‌هاي زندگي بسيار به آن پرداخته مي‌شود، نحوه استفاده صحيح از فضاي مجازي است. امروز فضاي مجازي پر است از اخبار و اطلاعاتي که بسياري از آن‌ها غلط و ناقص هستند. دختران علامه‌اي در اين کلاس ياد مي‌گيرند زودباوري را کنار بگذارند و تحت تاثير اين اطلاعات قرار نگيرند.

موعظهگري شکست است

جلوگيري از بروز مشکلات روحي و رفتاري و در نتيجه اُفت تحصيلي دختران نوجوان، در گرو ارتباط صحيح نوجوان با والدين است. در کلاس‌هاي فرزندپروري ويژه اولياء، ابتدا ويژگي‌ها و مقتضيات اخلاقي و رفتاري سنين نوجواني را بازگو مي‌کنم. پدرها و مادرها مي‌آموزند که نوجواني و بلوغ فقط به ظاهر فرد محدود نمي‌شود بلکه جنبه‌هاي روحي و باطني آن به مراتب بيشتر است. روش صحبت‌کردن با نوجوان را به اولياء آموزش مي‌دهم و به آن‌ها مي‌گويم که نصيحت کردن نوجوان به بن‌بست و شکست مي‌انجامد. به آن‌ها آموزش مي‌دهم که چطور هيجانات نوجوان را درک کنند، آن را بپذيرند و با هم به دنبال راه‌حل باشند. در جلسه‌هاي گروهي هم معمولا به پيشنهادات و مشکلاتي که اولياء بازگو مي‌کنند مي‌پردازيم.

مشاور تحصيلي و مشاور خانواده مکمل هم هستند

بسياري از مشکلات درسي ناشي از مشکلات روحي و خانوادگي است. من با مشاور تحصيلي مدرسه ارتباط و همکاري مستقيم و مستمر دارم. مشاور آموزشي موارد افت تحصيلي غيرمعمول را به من ارجاع مي‌دهد تا اگر مسئله‌اي شخصي و يا خانوادگي براي او پيش آمده که موجب بر هم خوردن تمرکز او شده است، آن را حل و فصل کنيم.

اخبار پیشنهادی