خانواده بزرگ علامه ای ها ۲۵ ساله شد

شمع روی کیک را که فوت می کند یعنی «ربع قرن» از فعالیت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی گذشته است. حاج حسن توفیق حق، عضو هیات موسس مجتمع علامه طباطبایی و رئیس هیات مدیره موسسه اندیشه مهر علامه طباطبایی حالا با مویی سپید بین مدیران جوانش نشسته است تا بیست و پنج سال کار و تلاش موفق در مجتمع علامع طباطبایی را شرح دهد. مجتمعی که مهرماه سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و اولین گروه دانش آموزانش را به کلاس درس فرستاد. شامگاه بیست و یکمین روز مهرماه جاری، یاسر توفیق حق، مدیرعامل موسسه، مصطفی جوادزاده، قائم مقام مجتمع در کنار مدیران ستادی، مدیران و نمایندگان کارکنان مدارس علامه طباطبایی، تاریخچه مجتمع علامه طباطبایی را از زبان موسس اش می شنوند. اینجا سالن اجتماعات دبیرستان دوره اول علامه طبابایی- واحد آبشناسان است.

حاج حسن توفیق حق: ما خودمان را مدیون مردم می دانیم

«حاج حسن توفیق حق، در تشریح روند تاسیس و توسعه مجتمع علامه طباطبایی، از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۹۷ ، می گوید: «پشت ميز کارم در هيات مرکزي گزينش وزارت آموزش و پرورش نشسته بودم.  يکي از همکاران هيات تحقيق، آرام صدايم کرد. هنوز طنين صدايش در گوشم زنگ مي‌زند: آقاي توفيق‌حق، با نگاهي که به تربيت نيروي انساني داريد مي‌خواهم پيشنهاد کنم تا مدارس غير دولتي تاسيس کنيد.» عضو هیات موسس مجتمع با بیان این سخنان افزود: «خاطرم هست که با ۷۰۰ هزار تومان سرمايه اوليه، نخستين مدرسه مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه ‌طباطبايي را راه‌اندازي کرديم. اين مدرسه در مقطع راهنمايي شکل گرفت و امروزه به نام واحد ميرداماد شناخته مي‌شود.»

عضو هیات موسس مجتمع علامه طبابایی با اشاره به بیش از ۳ هزار نفری که هم اکنون بعنوان دانش آموز، معلم و کادر اجرایی در دوازده مدرسه و ستاد مجتمع، عضو خانواده بزرگ علامه طباطبایی هستند افزود: «مجتمع با افزايش ظرفیت‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، تربيتي، هنري، پژوهشي و ورزشي به مرور توسعه يافت. دانش‌‌آموزانش در دانشگاه‌های خوب کشور پذيرفته و در المپيادهاي مختلف برگزيده شدند. مسئولیت‌مان روز به روز سنگین‌تر می‌شد.» وی خطاب به خانواده بزرگ علامه ای گفت: «ما همچنان به توسعه کيفي مدارس تحت‌نظرمان متعهد خواهيم ماند و توسعه کمي را در حد ضرورت و بر اساس علاقه و استقبال مردم پيش خواهيم برد. ما خودمان را مديون مردم می دانیم.» 

تشریح عوامل موفقیت مجتمع علامه طباطبایی

«یاسر توفیق حق»، مدیرعامل موسسه علامه طباطبایی، در سخنرانی اش در جشن ۲۵ سالگی مجتمع علامه طباطبایی گفت: «من به عنوان کسی که ۱۵ سال سابقه کار در مجتمع دارم، دلایل موفقیت مجتمع را در چند نکته خلاصه می کنم. اولین مورد اجماع بر یک هدف ارزشمند اجتماعی منطبق با هنجارهای جامعه یعنی تعلیم و تربیت نسل جوان است.» او دومین مورد از عوامل پایداری موفقیت مجتمع را افزایش مستمر سطح کیفی فعالیت ها دانست و افزود: «توجه ویژه به بحث آموزش از دیگر عوامل موفقیت مجتمع است. البته باید تاکید کنم که آموزش بهانه ای است برای جذب اولیا و دانش آموزان که کار فرهنگی انجام بدهیم.»

مدیرعامل موسسه علامه طباطبایی، شایسته گزینی  را یکی دیگر از عوامل موفقیت مجتمع علامه طباطبایی ذکر کرد و آن را از ویژگی های همه موسسات خصوصی موفق دانست. اولویت دادن به مسائل آموزشی، فرهنگی و تربیتی بر مسائل مالی عامل دیگری بود که یاسر توفیق حق، از آن بعنوان عوامل موفقیت مجتمع نام برد: «من در این چند سال که در مجتمع فعالیت کردم هیچگاه ندیدم که مسائل مالی در اولویت اول باشد.»

یاسر توفیق حق، شاه کلید موفقیت های مجتمع را رویکرد اخلاق مدارانه به همه موضوعات اعلام و تاکید کرد: «هیات موسس مجنتمع همواره تلاش کرده اند اخلاق را قربانی هیچ دستاورد و موفقیتی نکنند.» او تاکید کرد که مجتمع علامه طباطبایی برای ادامه روند موفق فعلی به این نقاط مثبت تکیه کرده و آنها را تقویت خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه: رشد کیفی مجتمع اولویت مان است

مدیرعامل موسسه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش در جشن «ربع قرن» فعالیت مجتمع گفت: ««هدف گذاری مجتمع علامه طباطبایی در ابتدای کار این بود که به لحاظ آموزشی جزو برترینهای شهر تهران باشد. خوشبختانه در این ۲۵ سال ارتقا کیفیت آموزش مجتمع را به نقطه ارزشمندی رسانده که وقتی به فعالیتش نگاه می کنیم متوجه می شویم که از تاثیرگذارترین مجموعه ها در آموزش کشور بوده و هست.»

یاسر توفیق با اشاره به بزرگی مجتمع و حضور حدود ۳۰۰۰ دانش آموز، معلم و پرسنل در مدارس دوازده گانه علامه طباطبایی و حوزه ستادی مجتمع ادامه داد: «از سال ۹۲ تا به امروز سعی کردیم مجتمع را توامان در بخش کمی و کیفی توسعه دهیم به همین خاطر مجتمع علامه طباطبایی به لحاظ تعداد مدارس، تعداد دانش آموزان و تعداد همکاران رشد چشمگیری داشته است.»

او توجه جدی به رشد کیفی فعالیت های مجتمع را از اهداف اصلی پنج ساله پیش رو دانست: «ما در دوره ۵ ساله پیش رو، توسعه کیفی را در اولویت اول قرار خواهیم داد. من به آینده مجتمع بسیار خوش بین و امیدوار هستم چون مسیری که پیش رو داریم سخت تر از مسیری که طی کرده ایم نیست. ریشه های این درخت تنومند اجازه نمی دهد که تندبادها به آن آسیبی وارد کند.»

یاسر توفیق حق، مدیر عامل موسسه علامه طباطبایی از حاج حسن توفیق حق که همواره نگاه حمایتی به موسسه داشته اند، تشکر کرد و گفت: «ایشان پدر معنوی مجتمع علامه طباطبایی هستند و حضورشان برای ما مغتنم است.»

پرسش و پاسخ خودمانی در جمع علامه ای ها

پس از سخنان مدیر عامل موسسه علامه طباطبایی، فیلم کوتاه ۲۵ سالگی مجتمع پخش شد. در این فیلم کوتاه، دانش آموزان، کادر اجرایی و مدیران مدارس در مورد ویژگی های مدارس علامه طباطبایی، و عوامل موفقیت مجتمع در ۲۵ سال گذشته و انتظاراتشان صحبت کردند.

پرسش های خودمانی و پاسخ های همکاران با سابقه مجتمع، بخش جذاب جشن «ربع قرن» فعالیت مجتمع علامه طباطبایی بود. در این بخش تعدادی از همکاران مجتمع به سوالات چالشی مجری مراسم پاسخ دادند.  

در انتهای جشن نیز مراسم آتش بازی در حیاط دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان برگزار شد و هدایایی به رسم یادبود به شرکت کنندگان در این جشن اهدا شد.  

اخبار پیشنهادی