استقبال از ماه مهر در واحد تجریش

* مدیر مدرسه: در واحد تجریش برنده و بازنده نداریم

سال تحصیلی جدید، سال دوم فعالیت پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد تجریش است. ساره قادری مدیر واحد تجریش در مصاحبه با خبرنگار مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی گفت که مدرسه در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با تکیه بر راهبردهای چهارگانه مدرسه  و با تمرکز بر دانش افزایی و مهارت افزایی مداوم معلمان و ایجاد تقویت روحیه تیمی و همکاری و تعامل اداره می شود.

قادری ضمن اشاره به افزایش جمعیت مدرسه و اضافه شدن دانش آموزان و کارکنان گفت: «همه دانش آموزان و کادر اجرایی در سال گذشته جدید بودند و کسی از دیگری شناخت نداشت، اما ما تلاشمان این بود که یک محیط صمیمی و دوستانه ایجاد کنیم . امسال هم همین روند را ادامه می دهیم. دانش آموزان زیادی به ما اضافه شدند و ما هم یک سال تجربه کسب کرده ایم و پرسنل مدرسه کارآزموده شده اند.»

مدیر واحد تجریش درباره اولویت ها و اهداف مدرسه اینطور توضیح داد: «به دلیل این که امسال چندین نیروی جدید در بخش های مختلف گرفته ایم، برای هماهنگی این نیروها با فضای آموزشی و تربیتی و رویکردهای مدرسه برنامه های مختلفی تدارک دیده ایم. این برای ما بسیار مهم است که کسانی که به ما می پیوندند نگرششان در حوزه تعلیم و تربیت به ما نزدیک باشد. به همین دلیل برای کارکنان مدرسه از ابتدای تابستان، جلسات دانش افزایی گذاشتیم تا با اصول تربیتی و آموزشی که در واحد تجریش رعایت می شود آشنا شوند. تا به حال دوره های تربیت سالم، تئوری انتخاب و سواد رسانه برگزار شده و این جلسات در سال تحصیلی هم ادامه خواهد داشت.»

وی افزود: «اقدام دیگری که در جهت هماهنگی کادر اجرایی انجام می دهیم، تیم سازی است که کارگاه هایی در این زمینه برگزار شده است. تا پایان سال تحصیلی ۶ جلسه شورای آموزگاران برگزار خواهیم کرد.»

مدیر واحد تجریش علاوه بر دو اولویت فوق الذکر، تاکید کرد که راهبردهای مدرسه که در سال گذشته تدوین شده با قدرت دنبال می شود: «اولویت های دیگر که سال گذشته در قالب راهبردهای مدرسه به آن اشاره شد، همیشه مورد تاکید ما بوده و با توجه به این راهبردها برنامه ریزی های مدرسه را انجام می دهیم. هدف اول و بسیار مهم ما این است که مدرسه , محیطی امن از نظر روانی برای دانش آموزان باشد. این هدف در سال اول فعالیت مدرسه به گواه دانش آموزان و اولیا حاصل شد. بچه ها در واحد تجریش شاد بودند و حالشان خوب بود و ما تغییر را در بچه ها حس کردیم.

راهبردهای چهار گانه مدرسه یعنی ایجاد محیط روانی ایمن، تقویت مهارت های تفکر، تقویت حل مسئله و همکاری از طریق نشستهای کلاسی ، توجه جدی به آموزش بر اساس کتاب های درسی و یادگیری مشارکتی همچنان با قدرت دنبال می شود.»

یکی از رویکردهای مهم در واحد تجریش از نظر مدیر این مدرسه، از بین بردن حس رقابت منفی در بین دانش آموزان است. وی گفت: «موضوعی که همیشه مد نظر ما هست و بر آن تاکید داریم این است که در واحد تجریش برتر و بدتر و یا برنده و بازنده نداریم. ما دانش آموزان را رده بندی نمی کنیم و به آنها برچسب بهتر یا بدتر نمی زنیم. تمام تلاش ما این است که محیطی مبنی بر تعامل و همکاری و همفکری ایجاد کنیم که همه دانش آموزان در کارها مشارکت داشته باشند. نمونه این مشارکت در تریبون آزاد اتفاق افتاد که به جای شورای دانش آموزی آن را برگزار کردیم. در شورای دانش آموزی عده ای از دانش آموزان انتخاب می شوند و تا انتهای سال همان چند نفر با مدیر مدرسه در ارتباط هستند اما در تریبون آزاد همه دانش آموزان فرصت شنیدن و گفتن نظرات را دارند.»

قادری در مورد کلاس های فوق برنامه در واحد تجریش هم گفت: «کلاسهای فوق برنامه سال گذشته به قوت خود باقی است و کلاس کامپیوتر به آنها اضافه شده است. همچنین یک زنگ را به درک مطلب و آزمون پرلز در تمام پایه ها اختصاص داده ایم. پایه های دوم تا چهارم در این زنگ برای آزمون پرلز آماده می شوند و در پایه های پنجم و ششم این کلاس با موضوع درک مطلب برگزار می شود.»

قادری از اولیا درخواست کرد که به برنامه های مدرسه اعتماد داشته باشند. وی گفت: «من از اولیای دانش آموزان درخواست می کنم که در کنار مدرسه باشند و نه در مقابل آن , و به برنامه هایی که مطابق با راهبردهای مدرسه تدوین کرده ایم همراهی کنند. به ما اعتماد کنند و اگر در مورد برنامه ای با مدرسه اختلاف نظر دارند صبر کنند تا نتیجه آن را ببینند. اگر به برنامه های ما فرصت بدهند به آنها ثابت می شود که ما برای هر کاری که انجام می دهیم هدف خاصی داریم.»

او افزود: «درخواست دیگر من این است که وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندشان را پیگیری کنند و مدام با ما در ارتباط باشند. در جلسات اولیا شرکت کنند و به قوانین و ضوابط مدرسه احترام بگذارند. محیط امن را برای فرزندشان در خانه فراهم کنند که او با اضطراب وارد مدرسه نشود و خواب و استراحت کافی داشته باشد »

امسال مانند سال گذشته عملیات عمرانی گسترده ای برای افزایش آسایش و ایمنی در مدرسه انجام شده است. مدیر واحد تجریش در این باره توضیح داد: «سرویس های بهداشتی ها کاملا تعمیر شد. برای ایمنی بیشتر در ناهار خوری از داخل حیاط باز شد تا رفت و آمد تسهیل شود. اتاق های معاونت اجرایی و اتاق فرهنگی و اتاق مشاور برای همکاران اضافه شد. کف پوش سرامیک در سالن مدرسه نصب و و دیوار ها نقاشی شد و ویدیو پروژکتور برای جلسات نصب گردید. امسال دانش آموزان در مدرسه ای بهتر و زیباتر درس می خوانند.»

اخبار پیشنهادی