دو هفته ابتدایی مهر، زمان بازیابی آموزشی است

با آغاز سال تحصیلی یکی از مهمترین دغدغه های کادر آموزشی، خارج کردن حال و هوای تابستانی از ذهن دانش آموزان و بازگرداندن نظم و ذهنیت مطالعه مستمر به آنهاست. با محمد عظیمی، معاون آموزشی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان گفت و گو کردیم تا بدانیم کادر آموزشی این واحد برای هماهنگی و انطباق هرچه سریع تر دانش آموزان با جو مدرسه چه اقداماتی انجام می دهند.

معاون آموزشی واحد آبشناسان می گوید دو بازه زمانی تعطیلات نوروزی و تابستان احتیاج به بازیابی آموزشی دارند. او ادامه می دهد: «هرچند دانش آموزان مدارس  علامه طباطبایی با وجود ۶ هفته پایگاه تابستانی و فعالیت هایی که مشاوران در طی تابستان برای آنها مشخص کردند، آنچنان از فضای درسی دور نیفتادند؛ اما به هر حال دوری از مدرسه باعث می شود که آنها در تابستان بیش از درس خواندن به فکر تفریح باشند و این طبیعی است.»

دو هدف برای دو هفته اول مهر

او دو هدف را برای دو هفته اول مهر تعریف می کند. «اول آماده سازی دانش آموزان برای ورود به سال تحصیلی و دوم، ثبات مطالبی که در تابستان تدریس شده است.  در این دو هفته مطالب تدریس شده در تابستان به صورت گذرا و سطحی مرور و آزمون گرفته شد.»

عظیمی چند مورد از اقدامات مشاوران پایه ها در این دو هفته را بازگو می کند: «برای اینکه دانش آموزان سال تحصیلی را با قدرت آغاز کنند و زمان را از دست ندهند، مشاوران در این دو هفته با پایش مستمر، الزام برای ثبت ساعت مطالعه در کارسنج، ارتباط با اولیاء و رصد زمان بندی مطالعه دانش آموزان در منزل، اشکالات احتمالی در مدت زمان و روش مطالعه دانش آموزان را از همین ابتدا اصلاح کردند.»

او ادامه می دهد: «یکی دیگر از فعالیت های مشاوران هر پایه این بود که در مورد اهمیت درس های هر پایه تحصیلی برای دانش آموزان صحبت و آنها را از ارزش هر درس و به طور کلی هر پایه تحصیلی آگاه کردند. به عنوان مثال پایه نهمی ها باید بدانند که در انتهای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ باید برای ورود به مدارس برتر آزمون ورودی بدهند. این آزمون ورودی از یک جنبه حتی می تواند از کنکور هم مهم تر باشد، چرا که اگر فردی وارد دبیرستان خوب شود راه او برای دانشگاه هموار است در غیر این صورت در سالهای انتهایی دبیرستان باید به دنبال مسائلی از قبیل کلاس خصوصی باشد.»

معاون آموزشی واحد آبشناسان امیدوار است با کارهایی که در این دو هفته انجام گرفته است، دانش آموزان سال تحصیلی را از ابتدا با جدیت، با نشاط و با هدف آغاز کرده باشند.

اخبار پیشنهادی