تقویت مسئولیت پذیری و کشف استعداد؛ اهداف گلستانی ها در سال تحصیلی جدید

«برنامه ریزی ما برای همه فعالیت های آنلاین مدرسه این است که از دانش آموزان کمک بگیریم تا هم استعدادهایشان شکوفا شود و هم مسئولیت پذیر شوند.» این جمله، کلید واژه صحبت های «امین غفاری» مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان است. غفاری در این گفتگو ابتدا درباره مشکلات آموزش آنلاین در سال تحصیلی گذشته برای دانش آموزان و خانواده ها صحبت می کند و سپس به برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی مدرسه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ می پردازد. او اعتقاد دارد برنامه سال جدید، ادامه برنامه سال قبل مدرسه و با افزایش کیفیت آن خواهد بود.
 

آقای غفاری، برنامه های آموزشی مدرسه، امسال نسبت به سال تحصیلی گذشته تغییری کرده است؟

برنامه های آموزشی باید با توجه به امکانات و شرایط خاص هر پایه و سال تحصیلی تدوین شود. در سال تحصیلی گذشته باید برای آموزش آنلاین و درس خواندنِ به دور از استرس دانش آموزان، برنامه ریزی می کردیم. در پروسه مجازی کردن مدرسه، تمامی برنامه های آموزشی مدرسه مانند کلاس های عادی و تقویتی، ارائه تکالیف، جلسات مشاوره، جلسات هدایت تحصیلی  و جلسات رفع اشکال به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار شد. برنامه ما در سال تحصیلی جدید، پیشبرد همین برنامه ها با کیفیت بهتر تا زمانی است که بتوانیم دانش آموزان را حتی در گروه های کوچک به مدرسه بیاوریم. شرکت در برنامه شعر خوانی، نشست های هدایت تحصیلی، کلاس های تقویتی، آزمون های آمادگی آزمون جامع و مسابقات و چالش های دانش آموزی، بخشی از برنامه های مجازی واحد گلستان در سال تحصیلی گذشته است که امسال هم با قدرت انجام خواهیم داد.
 

در حوزه برنامه های فرهنگی چه کارهایی انجام خواهید داد؟

برنامه های فرهنگی ما در سال تحصیلی گذشته – چه برنامه های داخلی مجتمع و چه مسابقات منطقه و استان – با نظم و جدیت ویژه ای برگزار شد. علاوه بر مسابقات فرهنگی، برنامه هایی هم به مناسبت های مختلف مذهبی و ملی داشتیم. این برنامه ها به صورت آنلاین و با مشارکت خوب اولیا و بچه ها برگزار شد. صبحگاه یکی از مهم ترین برنامه های فرهنگی مدرسه در سال تحصیلی قبل بود که هر روز با هدف آمادگی دانش آموز برای شروع کلاس ها برگزار شد. در سال تحصیلی جدید هم قرار است دانش آموزان برنامه صبحگاه را به طور کامل اجرا کنند. برنامه ریزی ما برای همه فعالیت های مدرسه این است که از دانش آموزان کمک بگیریم تا هم استعدادهایشان شکوفا شود و هم مسئولیت پذیر شوند.
 

در سالی که گذشت انتظارت اولیا به نسبت سال های تحصیلی قبل چه تغییری داشت؟

انتظارات اولیا کماکان در حوزه آموزش، مسائل پرورشی و فرهنگی پا برجاست، اما مدل این انتظارات متفاوت شده است. از طرفی طولانی شدن پروسه آموزش آنلاین و ماندن دائم بچه ها در خانه، بعضی  از اولیا را دچار مشکلاتی کرده است. وظیفه مدرسه در هر شرایطی برطرف کردن انتظارات و دغدغه های اولیا است. توصیه ام به والدین این است که در پیگیری مسائل آموزشی بیشتر با مدرسه تعامل کنند و در این شرایط سخت، بیشتر کنار دانش آموزان باشند.
 

آقای غفاری، خاطره ای خوب از دوران تحصیل تان به یاد دارید؟

در دوران ابتدایی به امور فرهنگی مدرسه بسیار علاقه داشتم و به مربی پرورشی مان کمک می کردم. یک روز مسئول فرهنگی مدرسه، کتابخانه و میز کاری در اختیارم قرار داد. من از همان سن شروع به فعالیت در زمینه فرهنگی کردم. این اتفاق تبدیل به بهترین خاطره دوران تحصیلم شد.

اخبار پیشنهادی