آموزش مجازی باعث رشد ما شد

سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای مدیران، معلم ها و دانش آموزان، تجربه جدیدی بود. آموزش آنلاین چالشی بود که اگرچه دشواری هایی داشت، اما به نظر مدیر دبیرستان دخترانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران باعث رشد مجموعه آموزشی مدرسه شد. «آموزش آنلاین تجربه ای خوب و برای من چالش بزرگی بود. با وجود همه سختی ها، دل تنگی ها و مشکلات، آموزش مجازی باعث رشد ما شد.»

این جمله بخشی از صحبت های «نجمه قنبری» مدیر دبیرستان دوره اول دخترانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران در گفت و گو با سایت علامه طباطبایی است. قنبری اعتقاد دارد آموزش آنلاین در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هم با جدیت دنبال می شود تا عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه به کیفیت آموزشی آن ها لطمه ای وارد نکند.

خانم قنبری، مهم ترین هدف شما در تربیت دانش آموزان دوره اول دبیرستان چیست؟

مهم ترین هدف واحد پاسداران رساندن دانش آموزان به دو اصل «مسئولیت پذیری» و «شناخت خود» است. معتقدم مقطع متوسطه دوره اول، درست ترین مکان برای کشف استعدادها است. دانش آموزان باید علایق و خواسته های خود را بشناسند؛ این شناخت به آموزش نیاز دارد و برای آموزش ابزار هایی باید در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

برای رسیدن به اهدافتان، از چه ابزار هایی استفاده می کنید؟

ایجاد فضاهای مختلف آموزشی و کلاس های متعدد علمی و فرهنگی، از برنامه های واحد پاسداران برای کمک به مسئولیت پذیری و شناخت خود است.

به نظر شما هدایت تحصیلی باید از چه پایه ای شروع شود؟

هدایت تحصیلی در واحد پاسداران از پایه هفتم شروع می شود. دانش آموزان در یک فرایند سه ساله بر اساس نمره ها، وضعیت حضور در کلاس، میزان انگیزه و گزارش هایی که در طول سال تحصیلی به خانواده هایشان داده می‌شود، به شناختی از خودشان می رسند. فعالیت های فرهنگی و علمی مختلف و کارگاه های دانش افزایی دانش آموزان و اولیا از ابزار رسیدن به این شناخت در واحد پاسداران است.

فکر می کنید در هدایت تحصیلی دانش آموزان موفق بوده اید؟

بله و بهترین خبر برای من گزارشی از مدیران دبیرستان های متوسطه دوره دوم بود که دانش آموزان ما به آن جا وارد شدند. آن ها به من گفتند که تکلیف بچه های شما با خودشان روشن است و این برای من اتفاق خوشایندی بود.

مشاوران در هدایت تحصیلی چه نقشی دارند؟

مشاوران پایه های هفتم، هشتم و به ویژه نهم هم در هدایت تحصیلی دانش آموزان نقش پر رنگی دارند. ایشان گزارش هایی ماهانه درباره وضعیت درسی دانش آموزان از معلم ها دریافت کرده و به والدین منتقل می کنند. کارگاه های دانش افزایی، تست های شخصیت شناسی، تحلیل آن ها و گزارش به خانواده ها و همچنین کارگاه شناخت بر اساس نتیجه تست ها برای دانش آموزان و اولیا، بخشی از فعالیت های دیگر مشاوران واحد پاسداران در این زمینه است.

با توجه به اینکه سال تحصیلی جدید هم به صورت آنلاین آغاز می شود، توصیه ای به والدین دارید؟

با توجه به تجربه ای که از سال گذشته در مورد آموزش مجازی داریم، از والدین می خواهم که در خانه نقش ناظم نداشته باشند و محیط را برای دانش آموزان سخت تر نکنند. بهتر است که والدین در نقش پدر و مادر، دانش آموزان را همراهی کنند و در عین حال با برنامه های مدرسه همکاری کنند.

خاطره ای از دوران تحصیل تان دارید؟

به یاد دارم که روزی در مدرسه تئاتر دانش آموزی داشتیم و من خیلی به تئاتر علاقمند بودم. متن نمایش را به ما دادند و قرار شد وقتی آماده شدیم، تست بدهیم.

من به متن نمایش و همه نقش ها مسلط بودم اما روز تست چون سرما خورده بودم به مدرسه نرفتم و انتخاب نشدم. خیلی ناراحت بودم از این که فرصت را از دست داده ام؛ تا این که صبح روز نمایش، یکی از بچه ها نیامد و یک نقش خالی شد. گفتم خانم من بلدم!

همه تعجب کرده بودند چون من همه نقش ها را بلد بودم و این طوری شد که در نمایش بازی کردم و آن روز حس خیلی خوبی داشتم.

اخبار پیشنهادی