باشگاه پژوهشگران

از رباتیک تا نجوم؛ از رتبه‌های ملی تا مدالهای جهانی

باشگاه پژوهشگران

*اعضای باشگاه پژوهشگران در چهار رشته رباتیک، نجوم، نانو و هوافضا، رتبههای ملی و جهانی کسب کردهاند

چهار رشته پژوهشي رباتيک، نانو، نجوم و هوافضا توسط مدرسان درجه اول کشور، در باشگاه پژوهشگران مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه طباطبايي تدريس مي‌شود. به جز اين رشته‌هاي اصلي، رشته‌هاي پزشکي، برنامه نويسي، سازه ماکاروني، ماشين گلدبرگ و انيميشن سازي نيز در برنامه پژوهشي مدارس وجود دارد. زنگ پژوهش از جمله کلاس‌هاي فوق برنامه مجتمع علامه طباطبايي است که مورد توجه ‌دانش‌آموزان است. شرکت‌کنندگان کلاس‌هاي پژوهشي، عضو باشگاه پژوهشگران مجتمع علامه طباطبايي ‌مي‌شوند.

رباتيک، کسب رتبههاي جهاني و ملي

رشته رباتيک محصول سه رشته مکانيک، الکترونيک و برنامه نويسي است. بنابراين دانش‌پژوهان علامه‌اي، در کلاس‌هاي رباتيک، همزمان با اين سه رشته پر مخاطب دانشگاهي آشنا ‌مي‌شوند. رباتيک رشته‌اي تيمي است، پس ‌دانش‌آموزان در کلاس‌ها، کارگروهي و تعامل با ديگران براي رسيدن به موفقيت را تجربه‌ مي‌کنند. دانش‌پژوهان هر سال در مسابقات داخلي و بين المللي شرکت ‌مي‌کنند. حضور سه تيم رباتيک در ليگ‌هاي مختلف در مسابقات جهاني ناگوياي ژاپن در سال 2017، شرکت دو تيم رباتيک در رقابت‌هاي جهاني لايپزيک آلمان در سال 2016 و اعزام دو تيم رباتيک در مسابقات آزاد اتحاديه اروپا در آيندهون هلند (سال 2016) از جمله فعاليت‌هاي بين المللي باشگاه پژوهشگران مجتمع علامه طباطبايي است. در مسابقات جهاني آلمان، تيم رباتيک واحد گلستان در بخش ارائه فني رشته امداد فضاي مشترک به مقام قهرماني رسيد. تيم رباتيک فوتباليست‌هاي سبک ‌وزن واحد آبشناسان نيز حريفان قدرتمندي نظير آمريکا را شکست داد. در مسابقات آزاد رباتيک اتحاديه اروپا هم، ربات‌هاي واحد ميرداماد مقام سوم و ربات‌هاي واحد آبشناسان مقام چهارم را بدست آوردند. تيم‌هاي باشگاه پژوهشگران، در سال تحصيلي 96-97 مطابق سال‌هاي گذشته در مسابقات معتبر ملي دانشگاه‌هاي مختلف شرکت کردند و حائز رتبه‌هاي برتر شدند. حضور مستمر در مسابقات Iran Open و کسب رتبه و سهميه مسابقات جهاني، از افتخارات تيم‌هاي رباتيک مجتمع علامه طباطبايي است.

نجوم؛ شناخت سيارهها و رصد ستارگان

مباحث نجومي و حرکت اجرام سماوي نيازمند به کارگيري فرمول‌ها و تئوري‌هاي رياضي، فيزيک و مکانيک است و به همين دليل يک رشته مناسب براي دوره‌هاي پژوهشي است. علامه‌اي‌ها در پايه هفتم با اجزاي جهان از جمله ستاره‌ها و سياره‌ها آشنا ‌مي‌شوند. ‌دانش‌آموزان، در پايه هشتم مباني رصد و کار با ابزار نجومي و در پايه نهم تئوري نظري و محاسباتي اخترفيزيک و کيهان‌شناسي را فرا‌ مي‌گيرند. ‌دانش‌آموزاني که در رشته پژوهشي نجوم آموزش ‌مي‌بينند، در مسابقاتي نظير جشنواره جوان و نوجوان خوارزمي، المپياد نجوم و ... شرکت ‌مي‌کنند.

هوافضا؛ پرواز گلايدرها و حرکت هاورکرافت

علم هوافضا مجموعه‌اي از علوم و توانايي‌هاي علمي و عملي در زمينه تحليل، طراحي و ساخت وسايل پرنده‌ نظير هواپيماها، چرخ‌بال‌ها، گلايدرها، موشك‌ها و ماهواره‌ها است. اين رشته بر چهار پايه آيروديناميك، جلوبرندگي، مكانيك پرواز و سازه‌هاي هوافضايي استوار است. هوافضا در چهار شاخه‌ گلايدر،‌هاور کرافت، موشک آبي و ريزپرنده‌ها آموزش داده ‌مي‌شود. يادگيري و ساخت هريک از اين ابزارها به کسب مهارت‌هاي مکانيکي، الکترونيکي و فيزيکي نياز دارد. علامه‌اي‌هايي که در رشته هوافضا آموزش ‌مي‌بينند در جشنواره‌هاي مختلف و مسابقات دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميرکبير شرکت ‌مي‌کنند.

نانو؛ علمي براي کاربرد رياضيات

نانو علمي براي همه رشته‌هاست. توانايي توليد مواد براساس نياز و به وجود آوردن سيستم‌هاي نوين با دست‌کاري سطوح اتمي و مولکولي، ساده‌ترين تعريفي است که مي‌توان از علم نانو ارائه کرد. آشنايي ‌دانش‌آموزان با علوم و فناوري نانو باعث بالا رفتن معلومات آن‌ها در رشته‌هاي فيزيک، شيمي، زيست‌شناسي و علوم مواد در سطح مولکولي مي‌شود. آن‌ها همچنين کاربردهاي متفاوت رياضيات را در علوم مختلف تجربه مي‌کنند.