پیام مدیرعامل

پنج عامل موفقیت در ربع قرن فعالیت

پیام مدیرعامل

* پيام ياسر توفيق حق، مديرعامل موسسه علامه طباطبايي به مناسبت آغاز سال تحصيلي 97-98

 

حالا ربع قرن از فعاليت‌هاي مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه طباطبايي گذشته است و وارد بيست و ششمين سال کاري مجتمع شده‌ايم. به خود مي‌باليم که در همه اين سال‌ها، اعتماد خانواده‌ها و فرزندانشان همراهمان بوده است و از نعمت معلمان، مديران و کادر اجرايي کاردان و دلسوز بهره‌مند بوده‌ايم. همين پشتوانه باعث شده است تا امروز در دوازده واحد آموزشي پسرانه و دخترانه علامه طباطبايي در مقاطع پيش‌دبستان و دبستان، دبيرستان دوره اول و دبيرستان دوره دوم، که در مالکيت «موسسه فرهنگي، آموزشي انديشه مهر علامه طباطبايي» قرار دارند، حدود 2200 دانش‌آموز نخبه تحصيل نمايند. در اين مسير همواره از حمايت‌هاي دلسوزان عرصه فرهنگي و آموزش و پرورش بهره‌مند بوده‌ايم.

پنج عامل موفقيت مجتمع علامه طباطبايي

دلايل موفقيت مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه طباطبايي را مي‌توانم در چند عامل خلاصه کنم.

اول: «اجماع بر يک هدف ارزشمند اجتماعي منطبق با هنجارهاي جامعه يعني تعليم و تربيت نسل جوان.» دوم: «افزايش مستمر سطح کيفي فعاليت‌ها و توجه ويژه به بحث آموزش.» سوم: «شايسته گزيني در جذب معلمان، مديران، مربيان و کادر اجرايي.» چهارم: «اولويت دادن مسائل آموزشي، فرهنگي و تربيتي بر منافع مادي.» بعد از 15 سال کار مستمر در مجتمع، پنجمين عامل تاثيرگذار در موفقيت‌هاي مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه طباطبايي را، که شاه‌کليدي براي موفقيت‌ها بوده است، «رويکرد اخلاق‌مدارانه به همه موضوعات» مي‌دانم. هيات موسس مجتمع همواره تلاش کرده‌اند اخلاق را قرباني هيچ دستاورد و موفقيتي نکنند. مجتمع علامه طباطبايي براي ادامه روند موفق فعلي به اين نقاط مثبت تکيه کرده و آن‌ها را تقويت خواهد کرد.

«توسعه کيفي مدارس»؛ اولويت پيشرو

 هدف‌گذاري مجتمع علامه طباطبايي در ابتداي کار اين بود که به لحاظ آموزشي جزو برترين‌هاي شهر تهران باشد. خوشبختانه در بيست و پنج سال گذشته، ارتقاء مداوم کيفيت آموزش و فعاليت‌هاي فرهنگي، باعث شده است تا اين مجتمع از تاثيرگذارترين مجموعه‌ها در آموزش و پرورش کشور باشد. ما در دوره 5 ساله پيش رو، «توسعه کيفي» را در اولويت اول همه فعاليت‌هاي مدارس علامه طباطبايي قرار خواهيم داد، از فعاليت‌هاي علمي و آموزشي مدرسه گرفته تا امور فرهنگي و تربيتي، از برنامه‌هاي پژوهشي تا فعاليت‌هاي ورزشي و تفريحي و آنچه که به سلامتي جسم و روح دانش‌آموزان مرتبط است. «توسعه کيفي» در همه اين امور در اولويت برنامه‌هاي پيش روي ما است.

مدرسه «شاد و با نشاط»؛ طنين رساتر يک درس

از همه همکارانم در بخش‌هاي مختلف مدارس علامه طباطبايي خواسته‌ام تا بستر مناسب براي «شادي و نشاط» دانش‌آموزان را بيش از گذشته فراهم کنند.
با مشکلاتي که در جامعه هست و مي‌دانيم، لزوم تزريق نشاط و شادماني در فرزندانمان بيشتر احساس مي‌شود. ضمن اينکه درسِ «احترام به بزرگترها به ويژه والدين» طنين رساتري در مدارس تابعه مجتمع علامه طباطبايي دارد.

شوق يادگيري؛ استراتژي مهم آموزشي

يکي از استراتژي‌هاي مهم آموزشي مجتمع فرهنگي، آموزشي علامه طباطبايي تقويت «شوق يادگيري» در دانش‌آموزان است. «شوق يادگيري» و دانستن، گوهري است که اگر کسي به آن مزين شود پيوسته در مسير رشد قرار گرفته و هيچ‌گاه فارغ‌التحصيل نخواهد شد. در اين مسير دبيران مجتمع، نقش راهبري و هدايت آموزشي را بر عهده دارند تا دانش‌آموزان لذت کشف مسائل علمي را بچشند.